پرسش: اگر اصل بر ازدواج دائم نبود بزرگان دین ما خودشون دیگه دنبال ازدواج دائم نمیرفتن و همه ازدواج موقت می کردن و در موارد ضرور ازدواج دائم! تشویقها نیز در جهت ازدواج دائم است!
پاسخ: توجه به چند نکته زیر پاسخ را روشن میکند.
-
به صرف ندیدن عملی از معصوم، نمی توان حکم خاصی به این شکل احراز کرد. (که این مطلب در علم اصول مطرح میشه)
-
در مقابل روایاتی که می گویند پیامبر(ص) و ائمه(ع) متعه داشته اند چه می گویید؟ مثلا روایت شده که حضرت علی(ع) در کوفه، زنی از بنی نهشل را متعه کردند (وسائل الشیعة ج21 ص10)
-
مگر همه حرکات و سکنات معصومین(ع) به صورت گزارش لحظه به لحظه به دست ما رسیده است؟ ما از کجا بگوییم که آن بزرگواران متعه نداشته اند یا کم و در موارد خاص بوده؟
شما تصور کنید یک عملی در مذهب اهل تسنن حرام مؤکد بوده و حاکمان سنی برای آن مجازات سنگسار قرار داده اند از طرفی بزرگان دین ما مداما در گرفتاری های اجتماعی و فشارهای سیاسی بوده اند و تحت نظر عوامل حکومت های فاسد زندگی می کرده اند چه توقعی می رود که آنها متعه فراوان کرده باشند و اخبار و اطلاعات آن را هم جار زده باشند؟!! مهم این است که همین ائمه بزرگوار (ع) بارها به ما امر اکید به متعه کرده اند و همین امر آنان برای بنده مطیع امر خدا کافی است. -
در مورد تشویقها نیز باید گفت: اگر ما به روایات مراجعه کنیم می بینیم روایات تشویق به ازدواج عمدتاً مطلق هستند و قیدی در آنها نیست که دائم یا موقت بنابراین شامل هر دو نوع نکاح می شود علاوه بر آن، دهها روایت داریم که تشویق خاص به ازدواج موقت است ولی روایتی که تشویق خاص ازدواج دائم باشد یافت نمی شود (الّا نادراً)
با این وصف، کسی که می گوید ائمه به نکاح دائم، بیشتر توصیه کرده اند یا روایات دائم، بیشتر است و... تخیل خود را به جای حقیقت گرفته و به دهان نصوص دین گذاشته است!
_________________________________________
لیست 16 پرسش و پاسخ راجع به متعه
1.متعه و شهوت | 2.متعه و زمانه | 3.متعه و عرفان ! | 4.متعه و سن پایین
5.متعه و فحشاء | 6.متعه و عفت | 7.متعه و عاشقی | 8.متعه و کشش جامعه
9.متعه و ازدواج دائم | 10.متعه و جاهلیت | 11.متعه و متأهلی | 12.متعه و کرامت
13.متعه و فرزندان | 14.متعه و اضطرار | 15.متعه و بزرگان | 16.متعه و آیه آن