خیانت‌کار واقعی چه کسی است؟!

در صحبت‌های پیرامون ازدواج موقت و مجدد، زیاد واژه «خیانت» از سوی زنان به مردان نسبت داده می‌شود. در این مطلب به این واژه از منظر دینی نگاهی می‌اندازیم با امید به اینکه شک و شبهه‌ای در دل مومنین باقی نماند.

واژه خیانت و مشتقاتش 16 بار در قرآن به کار رفته. (یوسف52، انفال27و58و71، نساء105و107، حج38، تحریم10، مائده13، بقره187، غافر19)

خیانت مقابل امانت است.
لغت‌شناسان خیانت را منع حق و مخالفت با حق معنا کرده‌اند.

خیانت دو سر دارد: خیانت‌کننده و خیانت‌شونده.
در اکثر آیات مورد اشاره، خیانت‌شونده خدا یا پیامبرش است و خیانت‌کننده یک فرد یا گروه از انسان‌ها. که در این آیات خیانت همان مخالفت و ضدیت با حق معنا شده است.
در دو آیه قرآن صحبت از خیانت بین انسان‌ها شده که یکی از آنها مربوط به خیانت انسان به همسرش است.

آیه 10 سورة التحریم

خدا برای کافران زن نوح و زن لوط را مثال آورد که تحت (فرمان) دو بنده صالح ما بودند
و به آنها خیانت کردند و آن دو شخص (با وجود مقام نبوت) نتوانستند آنها را از (قهر) خدا
برهانند و به آنها حکم شد که با دوزخیان در آتش درآیید. (آیه 10 سوره تحریم)

تفسیر مجمع‌البیان طبرسی، خیانت این دو زن را افشای رازهای آن دو پیامبر نزد مشرکین دانسته است. (مثلا به دشمنان، ایمان آورندگان به آن دو پیامبر را معرفی می‌کردند.)

اگر به آیات قبل‌تر آن برگردیم، نمونه‌ای دیگر از خیانت دو زن به پیامبر عظیم‌الشان اسلام را می‌بینیم؛ عایشه دختر ابوبکر و حفصه دختر عمر (لعنهم الله اجمعین)
عایشه و حفصه هر دو همسران پیامبر اسلام بودند که پیامبر یک راز را به آنها گفت. (در اینکه چه رازی بوده حرفهای متعددی گفته شده اما بنا دو حدیثی که از دو کتاب معتبر در اینجا نقل کردم چنین بدست می‌آید که پیامبر با خانمی‌ازدواج موقت کرد و این موضوع را به بعضی از همسرانش گفت) اما آن راز افشا شد و پیامبر هم توسط آن همسرانش به «فحشاء» متهم شد(!)

از اینجا می‌توان متوجه شد که وقتی مردی به همسرش می‌گوید که من ازدواج موقت کرده‌ام و آن زن بجای پذیرش حکم مسلم الهی، او را به خیانت متهم کرده و بعضا آبروی او را هم پیش دیگران می‌برد، با توجه به آیات و روایات بالا باید گفت که خیانت‌کار واقعی این زن است نه آن مرد!

___________________________
در حاشیه: آیات ابتدایی سوره تحریم (که در بالا نیز به آن اشاره شد) با این عبارت جالب خدا خطاب به پیامبر اکرم شروع می‌شود: ‌ای پیامبر! چرا چیزی که خدا به تو حلال کرده را بر خودت حرام می‌کنی تا رضایت زنانت را بدست آوری؟!
که اگر بنا به آنچه اشاره شد، این آیات را درباره ازدواج موقت پیامبر بدانیم، معنای خیلی واضحی در زمینه کسب رضایت همسران در این مورد بدست می‌آید.
هفته گذشته نیز نامه پرنکته‌ای از مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در وبلاگ درج شد که این عبارتش جالبه: در فرهنگ اسلامی گرچه مدارا با همسر و خشنود‌سازی وی موجب خشنودی خداوند است، اما در موضوع ازدواج مجدد به لحاظ آثار مهمی‌که در هدایت غریزه جنسی به مسیرهای مشخص و ضابطه‌مند، حراست از خانواده و حل معضلات اجتماعی دارد، صحت و یا حتی رجحان ازدواج مجدد به رضایت همسر اول موکول نشده است.

14 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما