مجلس در آزمون: اسلام گرایی یا غرب گرایی؟

در لینک بالا می‌توانید یادداشت زیر را از دکتر علی مطهری در مورد وقایع اخیر مجلس مطالعه بفرمایید. در این یادداشت، بردگی نوین زن در اماکن فحشاء، جایگزین غربی‌ها برای ازدواج موقت دانسته شده است(!!)

نوع برخورد مجلس شورای اسلامی‌با مواد 22 و 23 لایحه حمایت خانواده که اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد، تا حد زیادی نشان خواهد داد که آیا این مجلس یک مجلس اسلام گراست یا غربگرا؛ در ماده 22 این لایحه ثبت نکاح موقت در صورت باردار شدن زوجه مطرح شده است و در ماده 23 مواردی ذکر شده است که در آن موارد دادگاه به تقاضای زوج اجازه ازدواج مجدد دائم برای زوج صادر می‌کند.

گرچه این دو ماده در واقع ازدواج موقت و تعدد زوجات را محدود می‌کند، اما برخی با این استدلال که این دو ماده موجب ترویج این دو موضوع می‌شود با آن مخالفت می‌کنند و البته معمولا ریشه این مخالفت، مخالفت با اصل این دو حکم به خاطر ضعف ایمان و ناآشنا بودن با فلسفه این دو حکم و تاثیر پذیری از فرهنگ غربی است.

آنها توجه ندارند که غربی‌ها که با ازدواج موقت یا تعدد زوجات مخالفت می‌کنند، چیزی جز فساد و فحشاء و اماکنی که مظهر بردگی جدید زن است جایگزین آن نکرده‌اند و به همین دلیل فریاد فرزانگان آنها از فروپاشی نهاد خانواده در غرب بلند است. جالب است که خود غربی‌ها برای خروج از این بن بست خود ساخته، گاهی مانند راسل پیشنهاد ازدواج آزمایشی را مطرح می‌کنند و گاهی می‌گویند در شرایطی مانند آنچه بعد از جنگ دوم جهانی در آلمان پدید آمد راهی جزتعدد زوجات برای حمایت از خانواده وجود ندارد.

جالب‌تر این است که وقتی این گونه پیشنهادات از طرف اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مطرح می‌شود مورد استقبال روشنفکران وطنی قرار می‌گیرد اما آنچه اسلام تحت عنوان ازدواج موقت و تعدد زوجات برای حل یک معضل اجتماعی ارائه کرده است چون یک راه‌حل شرقی و اسلامی است، مورد انتقاد آنها قرار می‌گیرد. تبلیغات رژیم گذشته نیز مزید بر علت شده و به جامعه ما این‌گونه تلقین شده است که ازدواج موقت یا تعدد زوجات، حتی اگر در جای خود انجام شود، امری قبیح و ناپسند است اما اگر مردی ورای زندگی خانوادگی خود چندین معشوقه داشته باشد، نشانه هماهنگی او با دنیای جدید و شرایط روز و علامت عرضه و لیاقت اوست. (منظور ایشون از «رژیم قبل» همون «جمهوری اسلامی»ه؟!)

حتی این افکار در برخی از نمایندگان محترم نیز رسوخ پیدا کرده و گاهی سخنانی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود که پیش‌تر در سال 1353 در مجالس شورای ملی و سنای رژیم گذشته مطرح می‌شد.

[مهم] گاهی افکار فمینیستی و مردستیزی و زن‌سالاری در برخی افراد متدین، حتی روحانیون و زنان فرهیخته چادرمشکی دیده می‌شود که موجب تاسف است. اینها توجه ندارند که نظام خانوادگی اسلام یک کل تجزیه‌ناپذیر است و همه اجزاء آن با هم و در کنار هم باید اجرا شوند نه اینکه به مصداق «نومن ببعض و تکفر ببعض» برخی را قبول داشته و اجرا کنیم و برخی را نه.

ازدواج موقت و تعدد زوجات در واقع برای نجات تک‌همسری است. اگر اینها نباشد تک‌همسری که طبیعی‌ترین شکل نهاد خانواده است به خطر می‌افتد. نفی ازدواج موقت به معنی تجویز کمونیسم جنسی یا رهبانیت و ریاضت‌جنسی است که اسلام راضی به هیچ کدام نیست. زیرا اولی به معنی روابط کاملا آزاد و بدون قیدوشرط زن و مرد و انحلال نهاد خانواده است و دومی موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در افراد است که گاه منجر به جنایت‌ها می‌شود.
و نفی‌تعددزوجات به معنی نفی حق برخی بانوان در داشتن شوهر است.

بدیهی است که این دو حکم اسلام باید در جای خود و با شرایط خود و در مواقع ضرورت انجام شوند و همواره مردانی بوده اند که از این دو حکم سوء استفاده کرده اند اما رفتار غلط برخی مردان نمی‌تواند دلیلی برای نفی این دو حکمی باشد که از افتخارات اسلام است و مخصوصا دنیای جدید سخت به آن نیازمند است. آن رفتار باید با تربیت درست اصلاح شود نه اینکه اساسا این دو حکم را انکار کنیم. امیدوارم مجلس شورای اسلامی از این آزمون سربلند بیرون آید.

14 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما