پاسخ مسابقه شماره سه !

خب مسابقه شماره سه وقتش تموم شد، جایزه اش هم داده شد! اما پاسخش:

سوال: غلطهای واضح این صفحه را بیابید.

پاسخ: غلطهای زیادی در این صفحه مشاهده میشود که به برخی از آن ها اشاره میشود. لازم به ذکر است که اکثر این نکات قبلا در وبلاگ یا کامنتها اشاره شده که تا حد امکان لینک داده شده است.

غلط 1: اجازه از همسر برای متعه شرط نیست

توضیح: اگر خانمی میخواهد به عنوان متعه انتخاب کند مثلا مسیحی یا یهودی باشد، اجازه همسر مسلمان شرط است که تفصیل فقهی این مساله در پستهای آتی خواهد آمد. (اگه یادم رفت یادآوری کنید!)

غلط 2: با داشتن زنى که به وظایف خود عمل مى ‏کند مصلحت در ازدواج مجدد نیست‏.

که قبلا در پرسش و پاسخ متعه و متاهلی به این سوال پرداخته شده که ربطی بین این دو نیست و حتی روایاتی در تشویق متاهلین به متعه داریم لذا عکس جمله فوق درست تر بنظر میرسد!

غلط 3: بنظر بسیاری از فقهاء دختر برای متعه بنابراحتیاط واجب باید از پدر یا پدر پدر اجازه بگیرد.

توضیح: همونطور که در بررسی کامل مساله اذن پدر برای دختر گفتیم، این احتیاط در اکثر فقهاء، احتیاط مستحب و زائده و لزومی بر اذن نیست.

غلط 4: حداقل ازدواج موقت یک ساعت و حداکثر آن 99 سال است.

توضیح: زمان متعه اگر مقداری زیاد مثلا نود و نه سال تعیین شود، بعضیها (مثلا آیةالله سیستانی)آن را باطل میدانند، بعضیها (مثلا آیة الله خویی) هم میفرمودند تبدیل به دائم میشود و عده ای (مثل آقای فاضل) هم میگویند صحیح است چون مکن است مدت را ببخشد. این حداکثرش اما در مورد حداقل زمان متعه ؛ باید به حدی باشد که یک لذت جنسی درآن تصور شود.

که به این نکته هم در مطلب ازدواج موقت نود و نه ساله اشاره کرده بودم!

غلط 5: بچه ازدواج موقت هم مربوط به پدر است هم مادر

توضیح: اگر منظور حضانت و نفقه و خرجی بچه است که فقط به عهده پدر است.

غلط 6: اگر بکارت به غیر شوهرکردن از بین رفته باشد، باز هم براى ازدواج (چه دائم و چه موقت) اذن پدر یا جد پدرى شرط است.

توضیح: اولا که صورت این سوال فقط برای کسانی است که اذن را لازم میدانند! با این فرض باز هم جمله فوق غلط است و صحیح آن این است:

اگر بکارت به وسیله پریدن از جایی یا انگشت کردن و امثالهم ازبین برود بازهم اذن لازم است چون هنوز بکر حساب میشود. اما اگر با نزدیکی از بین رفته باشد اینجا اختلافی است، بعضیها میگویند مطلق نزدیکی ولو به حرام کافیست که دختر دیگر باکره نباشد و اذن لازم نداشته باشد. بعضیها هم میگویند حتما باید نزدیکی از راه حلال بوده باشد، وگرنه با زنا کماکان دختر، دختر محسوب میشود شرعا، و اذن میخواهد.

و به این مطلب، یعنی تعریف دقیق بکر، در مطلب بررسی کامل اذن پدر، اشاره کردیم.

غلط 7: ثبت ازدواج موقت از نظر قانون ایران لازم است و تخلف از آن پیگرد قانونی دارد !

توضیح: در مطلب بررسی ثبت محضری عقد موقت تمام زوایای این مساله مورد بحث قرار گرفته است.

البته این پایگاه اینترنتی (پایگاه غیربهداشتی بهداشت ایران!) اولش نوشته: به برخی سوالات سکسی که از مراجع تقلید! پرسیده شده توجه کنید! گذشته از ان لحن غیر پاستوریزه این سایت، ربط سوال و جواب فوق در مورد ثبت قانونیش رو با مراجع تقلید نفهمیدم! البته فقط از دفتر صانعی اینگونه جواب دادن ها بعیید نیست! کما اینکه نمونه استفتاء از ایشون الان در نزد بنده هست!!!

غلط 8: در بین غیر مسلمین، فقط متعه اهل کتاب جایز است و غیر آن جایز نیست

توضیح: این مساله در بین فقهاء محل اختلاف است و چه بسا مراجع ملت مورد رجوع آن سایت، ساده تر گرفته باشند. از سویی در صورت سوال به ازدواج موقت با اهل کتاب اشاره شده که اگر منظور سوال کننده ازدواج خانممسلمان با مرد اهل کتاب باشد، حکم مساله فرق میکند.

غلط 9: ازدواج با زن فاحشه مکروه اما با زن مشهور به زنا کراهت شدیدتر دارد.

توضیح: ازدواج با زن فاحشه مکروه اما با زن مشهور، حرامه ظاهرا!

غلط 10: اگر دختر بگوید مادر و پدرم، راضی هستند...

باز هم این جواب با فرض اینست که اذن پدر لازم باشد که خیلی ها لازم نمیدانند. با این فرض نیز:

1- اولیاء عقد فقط پدر و جدّ پدری است و اجازه یا عدم اجازه مادر شرط نیست.

2- راضی بودن، با اذن دادن فرق دارد زیرا راضی بودن حالت قلبی است و اذن دادن، ابراز زبانی.

غلط 11: اگر دسترسی به پدر ممکن نباشد اذن ساقط است

توضیح: باز هم با فرض نیاز به اذن، اگر دسترسی به پدر یا جد پدری ممکن نباشد و نیاز دختر هم به گونه ای باشد که امکان معطلی وجود نداشته باشد. اما اگر با تفحص بتوان پدر یا جد پدری را پیدا کرد و معطلی این تفحص هم به نسبت عجله دختر کم باشد و کوتاه، اذن ساقط نمیشود.

هر چند باز هم غلطهای ریزی وجود دارد که در حوصله خوانندگان نمیگنجد! البته همین مقداری که گفته شد نیز کمی با وسواس بررسی شده و چه بسا پاسخگوی فوق، پاسخ یکی از مراجع را برداشته و برای همه یک حکم صادر کرده!

گاهی دوستان مطالبی در مورد برخی سایتهای ازدواج موقت میپرسند که جواب من مبتنی بر «المتعة... حرام علی من جهلها» هست میگم خیلی ها میان و بدون شناخت درست این مساله رو به شکل غلط بیان میکنند و در مقام پاسخگویی هم نیستند که شاید نگفتنش بهتر باشه از گفتنش!

16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما