پرسش: در اسلام، اصل بر ازدواج دائم است و اگر نیاز جامعه با آن رفع نشد باید ازدواج موقت مطرح شود وگرنه خیر.
ازدواج موقت یک موضوعی است برای حالت های اضطراری و ناچاری نه که برنامه اصلی قرار گیرد.
پاسخ: کدام «اصل»؟!!! این اصل را از کجا آورده اید؟
اینکه متعه را مقید به «ناچاری» کنیم از خیالات مضحک افراد سلیقه پرست است که بهره ای از دین شناسی ندارند در حالیکه در هیچ جایی از متون معتبر دینی (قرآن و روایات موثق) اشاره نشده که ازدواج موقت برای حالت های اضطراری است برعکس تأکید شده که ازدواج موقت در همه موارد ترویج شود. در روایات متعدد تأکید بر متعه شده حتی برای کسی که هیچ نیازی ندارد.
تشریع متعه تحت عنوان رفع نیاز مقطعی نبوده که بگوییم با رفع نیاز، متعه هم حذف شود.
نکاح موقت در عرض نکاح دائم است نه در طول آن!
جالب اینجاست که اهل سنت، برای توجیه بدعت عمر (در تحریم متعه) دقیقا همین توجیه را می کنند (که بنا به ضرورت حلال شده در یک مقطع خاص) و می گویند تا غزوه خیبر بنا به ضرورت حلال بود و در این غزوه یا بعد از آن حرام شد. (تفسیر القرطبی ج5 ص130)
خب البته طبیعی است اگر یک عده شیعه نمای بدعت گذار که قلبشان برای عمر می تپد، در وبلاگ خود همین استدلالها را در باب متعه ذکر کنند.
لازم بذکر است که اشکالات فوق به متعه را نه افراد بیسواد و نه فقط برخی اساتید دانشگاه ها، بلکه برخی روحانیون ناآگاه دفتر پاسخ به مسائل شرعی نیز تکرار می کنند.
این نکته را هم پیرامون اضطرار و متعه در اینجا بخوانید...
_________________________________________
لیست 16 پرسش و پاسخ راجع به متعه
1.متعه و شهوت | 2.متعه و زمانه | 3.متعه و عرفان ! | 4.متعه و سن پایین
5.متعه و فحشاء | 6.متعه و عفت | 7.متعه و عاشقی | 8.متعه و کشش جامعه
9.متعه و ازدواج دائم | 10.متعه و جاهلیت | 11.متعه و متأهلی | 12.متعه و کرامت
13.متعه و فرزندان | 14.متعه و اضطرار | 15.متعه و بزرگان | 16.متعه و آیه آن