20 افزونه محبوب فایرفاکس من

طبق آمار جهانی ارگان w3، مرورگر اینترنت موزیلا فایرفاکس (FireFox) تا این لحظه با جذب 47 درصد کاربران، محبوبترین مرورگر (Browser) دنیاست و اینترنت‌اکسپلورر با 39 درصد کاربران اینترنت در رتبه دوم قرار دارد.

دلیل این محبوبیت فایرفاکس سرعت آن نیست چرا که مرورگر اپرا (Opera) طبق برخی تستهای انجام شده به عنوان سریع‌ترین مرورگر شناخته میشود. دلیل محبوبیت مرورگر فایرفاکس در بین کاربران این است که بدلیل اپن‌سورس بودن، امکان نوشتن افزونه‌هائی سبک برای متخصصین فراهم شده است. این افزونه ها که چندین هزارتاست! حجم بسیار سبکی دارد و بسته به نیاز شما میتواند از بخش افزونه های سایت فایرفاکس به مرورگر شما اضافه شود. طبق آمار رسمی این سایت، تاکنون یک‌ملیاردوششصدملیون! افزونه از این سایت دانلود شده که قابل توجه است. شما هم میتوانید پس از نصب فایرفاکس، از طریق بخش افزونه های سایت فایرفاکس و با یک کلیک ساده بر روی Add to FireFox، افزونه‌های مورد علاقه خود را به مرورگرتان اضافه کنید.

در این مطلب قصد دارم به معرفی 20 افزونه محبوبی که بر روی فایرفاکس شخصی‌ام استفاده میکنم بپردازم شاید مورد استفاده شما نیز واقع شد.


4 افزونه فوق کارهای ساده انجام میدهند؛

  • IE View برای بازکردن صفحه فعلی یا یک لینک خاص در IE بکار میرود چرا که هنوز هم هستند سایتهایی که با مرورگرهای جدید سازگاری کامل ندارند.
  • Paste Email برای درج عبارات ثابت شما در فرمها بکار میرود. مثلا شما میتوانید مشخصات شناسنامه‌ای و ایمیل و آدرس وب و منزل و... را به آن بدهید تا هر جا در فرمهای اینترنتی لازم شد، با استفاده از کلیک راست سریعا در ورودیهای فرم قرار گیرد.
  • Tabs Open Relative برای باز کردن لینکهای جدید در سربرگی کنار صفحه فعلی بکار میرود.
    توضیح اینکه فایرفاکس بطور پیشفرض، سربرگ جدید را در انتهای سربرگها ایجاد میکند اما پس از نصب این افزونه، سربرگ جدید در پس از سربرگ فعلی ظاهر میشود.
  • Work Offline برای مشاهده وضعیت آفلاین/آنلاین و تغییر این وضعیت بصورت دستی بکار میرود.
    پس از نصب، آیکون کوچک آن به نوار وضعیت اضافه میشود.


این چهار افزونه در زمینه محدودیتهای صفحات وب موثر است؛

  • Redirect Cleaner این افزونه برای حذف صفحات تغیر مسیردهنده بکار میرود. برخی صفحات برای گرفتن آمار کلیک و... ذخیره اطلاعات کاربران از این روش استفاده میکنند. مثلا اگر لینکی بصورت
    http://example.com/?url=hasanalijafar.ir
    باشد آن را به
    http://hasanalijafar.ir
    تبدیل میکند. (این افزونه برای کاربران عادی توصیه نمیشود)
  • Stop Autoplay اسمش با خودش است!
    بسیاری از وبلاگها (خصوصا فارسی‌هایش) یک آهنگ یا صدای زمینه دارد که علاوه بر دیر لود شدن آن صفحات، موجب میشود که وقتی چند تا از اینگونه وبلاگها باز هستند، ترکیب ناهنجاری ایجاد شود.
    این افزونه تمامی صداهای ضمیمه را بطور پیشفرض غیرفعال میکند و این امکان را قرار میدهد که شما با یک کلیک بر روی پخش کننده آن صفحه، صدای صفحه‌ای که میخواهید را فعال کنید.
  • Linkification گاهی اوقات در صفحات وب آدرس یک صفحه را میبینید که بصورت متن است نه لینک. با نصب این افزونه، تمامی متنهای صفحات شما که آدرس اینترنتی هستند، تبدیل به لینک میشوند.
  • FlashBlock این افزونه همانطور که از اسمش پیداست، تمامی فایلهای فلش را مسدود میکند و بجای آن یک علامت play قرار میدهد تا اگر مایل بودید روی آن کلیک کنید و نمایش داده شود.
    همانطور که مستحضرید، بازیهای فلش و خصوصا انیمیشنهای تبلیغاتی کنار سایتهای خبری و تفریحی، علاوه بر چشم آزار بودن، حجم زیادی را به خواننده اعمال میکند و موجب دیرتر لود شدن صفحات میشود.
  • ImgLikeOpera این افزونه که بدلیل انتخاب بد نامش، شاید کمتر شناخته شده باشد، به همراه افزونه بالائی، مهمترین افزونه ها برای کاربران اینترنتی هستند. کاربران دیالآپی بدلیل کاهش حجم صفحات و کاربران ADSL دار بدلیل تاثیر بارز این 2 افزونه بر حجم مصرفی به این دو افزونه نیاز مبرم دارند.
    با افزونه ImgLikeOpera میتوانید مثل بنده بطور پیشفرض تصویر تمامی صفحات وب را غیرفعال کنید و اگر به تصویر خاصی نیاز داشتید، با کلیک بر روی آن، آن را ببینید و اگر تمامی تصاویر یک صفحه را خواستید ببینید کافیست بر روی آیکون آن در نوار وضعیت کلیک کنید.


این 3 افزونه برای کسانی که گذر زمان برایشان اهمیت دارد قابل توجه خواهد بود؛

  • IranianCalendar این افزونه ساده، تقویم فارسی را در نوار ابزار شما نمایش میدهد. مثلا الآن در نوار وضعیت من نوشته؛ 15 مهر 1388
  • Pray Times! این افزونه برای نمایش اوقات شرعی و پخش اذان در آن اوقات مفید است. پس از نصب لازم است شهر خود را انتخاب و تنظیماتی به آن اعمال کنید مثلا برای نماز صبح 15 درجه را وارد کنید. (مطالب بیشتر پیرامون این مساله را در نظرات مطلب «استفجار» پی‌بگیرید و پیرامون این مطلب اینجا کامنت نگذارید!)
  • All-in-One Gestures این افزونه جزو اولین و مفیدترین افزونه‌های فایرفاکس است. پس از نصب این افزونه میتوانید با گرفتن کلیک راست و کشیدن شکلکهایی که از قبل تعریف کرده‌اید، یک کار مشخص انجام دهید. مثلا من برای بستن(Close) صفحه فعلی که در آن هستم، شکل C را ترسیم میکنم مطابق تصویر روبرو.

کار با این افزونه و تنظیم اولیه آن ممکن است سخت به نظر برسد اما ارزش آن را دارد که بتوانید در وقت خود تا حدودی صرفه جوئی کنید و چشم خود را برای یافتن منوهای تودرتو خسته نکنید.


این سه افزونه فقط برای کسانی که با برنامه‌نویسی وب آشنائی یا سر و کار دارند مفید و اعجاب انگیز خواهد بود؛

  • FireBug بنظرم این افزونه بی‌نظیرترین قابلیتی است که یک برنامه نویس وب نیاز دارد. یک نمونه از توانائیهایش این است که شما میتوانید بر روی یک قسمت صفحه کلیک کنید و تمامی استایلها و اسکریپتهای آن را مشاهده کنید.
    در باب این افزونه، مطالب زیادی نوشته شده و حتی ویدئوهای آموزشی زیادی قابل دسترسی است.
  • MeasureIt این افزونه ساده، خط‌کش فایرفاکس است! با نصب آن میتوانید هر کجای صفحه را خواستید متر کنید!! و ابعاد یک عکس، کادر و... را بر حسب پیکسل مشاهده کنید.
  • Stylish این افزونه برای اعمال css دلخواه شما به یک صفحه وب بکار میرود. مثلا من با استفاده از این افزونه، فونت پیشفرض گوگل و جیمیل را تبدیل کردم به تاهما


این دو افزونه برای رفع محدودیتهای شرکت مخ‌آبرات هست؛

  • PhZilla توضیح خاصی ندارد جز همین توضیح بالا!
  • Access Flickr! این افزونه فقط دسترسی کاربران رو به فلیکر باز میکنه. فلیکر بزرگترین منبع عکسهای گرفته شده توسط افراد مختلف است.
    البته راه دیگری را قبلا در این مطلب شرح دادم.


CustomizeGoogle میتواند گوگل و سرویسهای مختلفش را از لحاظهای مختلفی برای شما سفارشی کند و تا حد زیادی آن را خوشمزه‌تر کند.


این دو افزونه نیز برای من مهم هستند؛

  • Add to Search Bar این افزونه به شما اجازه میدهد که ورودی متن (مثلا برای جستجو) متعلق به « هر » سایتی که مورد مراجعه شماست را به موتورهای جستجوی فایرفاکس اضافه کنید تا با «یک» کلیک در دسترس باشد.
  • FEBE یا Firefox Environment Backup Extension از افزونه های شما یک بکآپ تهیه میکند تا
    • اگر خواستید به دستگاه دیگر منتقل کنید
    • اگر احیانا مشکلی در سیستم یا فایرفاکس شما پیش آمد و مجبور به نصب مجدد آن(ها) شدید، یک کپی از افزونه‌ها داشته باشید و مجبور نباشید دوباره جستجو و دانلود کنید (هرچند حجمشان واقعا کم است و معمولا زیر 100کیلو)

_____________
سوالات و نظرات، نشان از مورد استفاده بودن این مطلب دارد و مشوق من برای نوشتن مطالبی شبیه این در آینده خواهد بود وگرنه مجبور میشم مطالب از نوعی دیگر بنویسم

15 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما