« اذن پدر » و چند سوال تخصصی

دوستی در کامنتها چند سوال تخصصی تر (علاوه بر مبحث اصلی اذن پدر که مفصلا مطرح شد) دراین باره پرسیده که این پرسشها به همراه پاسخش در اینجا مطرح میشه:

پرسشها:

  1. آیا اجازه شخصی شرط است یا اینکه اجازه کلی نیز کفایت می کند به اینکه اختیار تام به دختر داده بشه؟
  2. در صورت کفایت اذن کلی اگه طوری دختر اجازه بگیره که حالت انصراف به عقد دائم درش باشه مثلا بگه:
    آیا به من اجازه می دید که اختیار ازدواج به دست خودم باشه؟
    و پدر جواب مثبت بده وبعد دختر یا میدونه که پدرش اصلا مخالف با متعه است (که در این صورت احتمال انصراف خیلی زیاده)
    یا اینکه نمی دونه و طبق سطح آگاهی پدرش ظن داره که مقصود پدر ازدواج دائمه
    خوب حالا آیا این اذن برای ازدواج موقت معتبره یا نه؟
  3. آیا اذن کلی (به هر شکل) انتقال حق اجازه است؟
    چون در برخی موارد واگذاری اجازه می شه مثلا پدر بگه: حق اجازه من برای ازدواج با توی دختر باشه.
    در برخی موارد هم نتیجتا واگذاری است.
  4. در مواردی که انتقال حق حساب میشه آیا این حق از حقوق قابل انتقال است یا از حقوقی است که مثل حق قصاص و غیره قابل انتقال نیست؟
  5. در صورتیکه پدر مصلحت دختر رو در نظر نگیره و اذن کلی بده، آیا چنین اذنی از او معتبر است؟
  6. درباره مستقل و غیرمستقل بیشتر توضیح بدید.

پاسخها: (طبق مبانی مشهور فقهای شیعه)

  1. فرقی نمی کند
  2. اگر کلام پدر، ظهور در عموم نکاح داشته باشد یا قرینهء موردی ِاطمینان آور بر منظور عام پدر وجود داشته باشد کفایت برای هر دو می کند وگرنه همان مقدار که متیقن است باید اخذ شود و نسبت به متعه کفایت نمی کند
  3. در مواردی که نیاز به اذن پدر هست، اصطلاحاً گفته می شود پدر بر آن نکاح، ولایت دارد و کلاً کسی که بر چیزی ولایت دارد می تواند تصرفات مورد ولایت خود را به نحو موردی یا کلی إعمال نماید
    اگر پدری به دخترش اختیار تام دهد معنای آن این است که دختر را در إعمال این ولایت، امین دانسته و او را وکیل یا مأذون از طرف خود برای این دخل و تصرف، کرده است نه که کلاً اصل مطلب را واگذار به او کرده باشد
    در اینگونه موارد (که اذن پدر لازم است) اصل با پدر است لکن دختر از طرف او مجاز به آن کار شده و تا هر مقدار که ولی (پدر) او را امین و مأذون کرده تصرفات مأذون، صحیح است
  4. طبق بیان فوق، مطلب مذکور، انتقال حق نیست بلکه مأذون کردن فرع به حکم اصل است
  5. بله
    ولایت پدر، ارتباطی به مصلحت دختر ندارد و حق پدر است که می تواند إعمال کند یا نکند
    در هر صورت اگر اذن داد اذن او نافذ است چه به مصلحت و چه به غیر آن
    بله در صورتی که دختر، بالغه و عاقله و رشیده نباشد و پدر بدون رعایت مصلحت، او را به نکاح کسی در آورد یا اذن به نکاح او با کسی دهد بدون رعایت مصلحت، کفایت نمی کند
  6. درباره مستقل هم در این مطلب توضیح کاملی داده شد. تشخیصش هم به عهده مکلف هست،
9 سال پیش نگاشته شده | | 4,789 بازدید

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ بهار طبیعت در زمستان غیبت (1388/1/4)
■ ژاپن قبل و بعد از سونامی، به روایت گوگل‌ارث (1390/1/2)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما