اسوشیتدپرس: چه کسی جانشین آیةالله سیستانی خواهد شد؟

این عنوان مقاله‌ای است که اسوشیتدپرس (AP) در مورد آیةالله سیستانی درج کرده. ترجمه این مقاله مهم را به نقل از مردمک اینجا درج می‌کنم و از صمیم قلب سلامتی و طول عمر ایشان را از خداوند عزیز خواستارم:

حمزه هنداوی - قاسم عبدول

به دنبال بالاگرفتن ضعف جسمانی و کهولت سن آیت الله سیستانی، مرجع تقلید و از رهبران شیعه عراق، بحث در مورد انتخاب جانشینی برای او در میان محافل دینی و شیعیان عراق به ویژه شهر مذهبی نجف بالا گرفته است.
در این باره خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز یادداشتی در وب سایت خود منتشر کرده که به کشمکش‌ها و بحران‌های ناشی از این انتخابات می پردازد:

در پشت صحنه شهر مقدس نجف، روحانیون شیعه کنجکاوند بدانند در کشمکش بین دانش و تقوا از یک سو و پول و دخالت خارجی، چه کسی به جای آیت الله العظمی سیستانی رهبر بانفوذ و محترم سیاسی مذهبی عراق انتخاب خواهد شد.

خروج [آیةالله] سیستانی ۸۳ ساله از صحنه، چشم انداز سیاسی عراق را به طرز موثری دگرگون خواهد کرد. نشانه‌هایی به چشم می خورد که ایران در صدد گسترش نفوذ خود بر نجف است و امیدوار است چهره‌ مذهبی‌ای نزدیک به رهبری مذهبی تهران را سرانجام جایگزین آیت الله سیستانی کند.

از سال ۲۰۰۳ بعد از سقوط صدام، آیت الله سیستانی، از نفوذ پدرسالارانه خود برای حفظ ثبات جامعه متزلزل عراق در حرکت این کشور به سمت یک حکومت دمکراتیک و دور نگهداشتن شیعیان از خشونت استفاده کرده است. در همان حال وی قاطعانه از پیروان خود خواسته است از شرکت در هر گونه انتخابات سیاسی پرهیز کنند.

آیت الله سیستانی به ندرت از خانه کوچک خود در نجف بیرون می آید و از گفتگو با رسانه‌ها می پرهیزد و ترجیح می دهد بیشتر نقش مشاور را برای سیاستمداران عالی‌رتبه که راهنمایی‌های خصوصی و حمایت او را خواهان‌اند، بازی کند.

فتواهای مذهبی و سیاسی او که کل ملت عراق را خطاب قرار می‌دهد، به دقت مورد توجه قرار گرفته و بدان عمل می‌شود.

اما ناتوانی وی در متوقف ساختن خشونت سبعانه بین شیعیان و اهل سنت در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار تن شد، نشانه‌ای از محدودیت قدرت او بود، قدرتی که اگر خشونت‌های اخیر هرچه زودتر متوقف نشود، دوباره زیر سوال خواهد رفت.

در جریان حملات هفته گذشته در عراق به ویژه در اطراف بغداد، به خاطر بی ثباتی ناشی از انتخابات سیاسی این کشور(که هنوز به طور مشخص برنده‌ای نداشته)، حدود ۱۲۰ نفر کشته شدند. شاید هفته ها و بلکه ماه ها طول بکشد تا حکومت جدیدی در عراق بر سر کار آید.

نزدیکان آیت الله سیستانی می‌گویند وضع سلامتی آیت الله خوب است اگرچه وی در سال ۲۰۰۴ به خاطر بیماری قلبی، برای مداوا به لندن سفر کرد.

اما کهولت سن او می تواند دلیل قانع کننده‌ای برای حرکت‌های پشت صحنه در نجف، این شهر مقدس منزوی در جنوب بغداد باشد، شهری که پایگاه مهم‌ترین حوزه‌های علمیه جهان شیعه با ده‌ها مدرسه مذهبی است.

هر کس جایگزین آیت الله سیستانی، این روحانی ایرانی‌ تبار شود، بدون شک نقش مهمی در شکل گیری آینده عراق و جهت گیری اکثریت شیعه آن ایفا خواهد کرد.

از این رو کسب موقعیت آیت الله سیستانی برای ایران وسوسه‌کننده است. ایرانی که به دنبال گسترش موقعیت خود در عراق بعد از ترک نیروهای آمریکایی در پایان سال ۲۰۱۱ است. ایران از سال‌ها قبل، نفوذ قابل توجهی در میان شیعیان عراق دارد چرا که بیشتر سیاستمداران شیعه عراقی در دوران تبعید خود در زمان حکومت صدام حسین، سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند.

اما به اعتقاد علیرضا نادر کارشناس موسسه رند(RAND) در واشنگتن، « ایران دلش می‌خواهد جانشین آیت الله سیستانی را خود تعیین کند، اما حکومت ایران، وجهه مذهبی و ایدولوژیک لازم را برای این کار ندارد.»

با این حال، بسیاری از اهالی نجف معتقدند که ایران دارد حضورش را در این شهر تقویت می‌کند، شهری که در تمام این سال‌ها، استقلال خود را از مراکز مذهبی شیعه در ایران حفظ کرده است.
به گفته شیخ علی نجفی فرزند آیت الله بشیر نجفی روحانی پاکستانی تبار عراقی که جزو چهار روحانی برجسته شهرنجف است، « گاهی تلاش‌هایی از طرف دست‌های مخفی برای دخالت در انتخاب مرجعیت در نجف صورت می‌گیرد. دخالت خارجی ها در امور نجف قابل انتظار است.» اشاره نجفی، تلویحا به دخالت ایران در این زمینه است.

یکی از نزدیکان آیت الله سیستانی می گوید که علمای عالی‌رتبه ایران از جمله آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، اخیرا دفاتر نمایندگی‌ای را در شهر نجف دایر کرده‌اند که به جمع‌آوری خمس پرداخته و طلاب را برای حوزه‌های علمیه تحت نمایندگی خود ثبت نام می‌کنند.

همراه نزدیک آقای سیستانی که به خاطر حساسیت موضوع نخواسته‌است نامش فاش شود، می‌گوید، «وقتی آمریکایی‌ها عراق را ترک کنند، ایرانی‌ها آن بازی را که دوست دارند با ما شروع خواهند کرد.» حرف‌های این روحانی، بیانگر ترس مردم نجف از گسترش نفوذ ایران در عراق بعد از خروج آمریکایی‌هاست.

از سوی دیگر به اعتقاد تعداد زیادی از اهالی نجف که در تماس روزانه با رهبری مذهبی شهرند، پول نیز عامل مهم دیگری در انتخاب جانشین آیت الله سیستانی است. این افراد به خاطر حساسیت موضوع، همگی خواسته اند که نامشان افشا نشود.

به عنوان مثال حدود ۷۰۰۰ طلبه شیعه از سراسر جهان برای تحصیل در نجف به سر می‌برند که بیشتر آنها از نظر مالی فقیرند و به خاطر غذا و سرپناه به روحانیون عالی‌رتبه وابسته‌اند.

بنابراین روحانیونی که شرایط بهتری برای زندگی و مقرری بیشتری برای این طلبه‌ها فراهم کنند، نفوذ بیشتری خواهند داشت.

آیت الله سیستانی دارای لقب « مرجع عالیقدر» است و نه تنها در عراق بلکه در تمام جهان شیعه از احترام خاصی برخوردار است.

نزدیک به ۲۰۰ میلیون شیعه از سراسر جهان، می توانند مرجع تقلید خود را از میان روحانیون انتخاب کنند اما حتی در میان کسانی که مرجع تقلید خاص خود را دارند، آیت الله سیستانی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است.

در حال حاضر از دو آیت الله بزرگ شهر نجف به عنوان جانشین احتمالی آیت الله سیستانی صحبت می‌شود: آیت الله محمد اسحاق الفیاد(الفیاض) روحانی افغان تبار و محمد سید الحکیم، روحانی عراقی. اما سن هر دو نفر بالاست و جانشینان موقتی خواهند بود.

الفیاد ۸۰ ساله که در طی چهل سال گذشته در شهر نجف زندگی کرده‌ است، می‌تواند روی حمایت تنها بخشی از پیروان آیت الله سیستانی در سراسر جهان حساب کند. اما اهالی نجف معتقدند که وی نزدیک‌ترین فرد به آیت الله سیستانی است.

آیت الله سیستانی همواره فاصله‌اش را با رژیم مذهبی ایران حفظ کرده و هرگز بر اصول مذهبی‌ای که جمهوری اسلامی بر مبنای آن ساخته شده یعنی ولایت فقیه صحه نگذاشته است.

اما الفیاد اصل ولایت فقیه را به صورت مشروط می پذیرد، اگرچه این پذیرش به معنی حمایت وی از حکومت ایران نیست.

به احتمال زیاد ایران با گسترش دامنه نفوذ خود در میان طلاب جوان شهر نجف، امیدوار است سرانجام چهره ای‌ نزدیک به حاکمیت مذهبی اش، در مقام مرجعیت شیعه در عراق ظهور کند.

از آنجا که هیچ روحانی‌ای در حد اعتبار و نفوذ آیت الله سیستانی در عراق وجود ندارد، این امکان وجود دارد که جانشین ضعیفی به طور موقت برای او انتخاب شود.

مردم نجف می گویند احتمالا کسی نمی‌تواند عنوان آیت الله سیستانی را بعد از او کسب کند و سه آیت الله مقتدر دیگر هر کدام به همین شیوه الان خود عمل خواهند کرد تا اینکه روحانی قدرتمند دیگری ظهور کند.

دو منابع لاتین دیگر خبر به نقل از AP: اخبار گوگل - اخبار یاهو

14 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما