پرسش و پاسخ 16: متعه و شأن نزول آیه آن !

پرسش: آیه متعه (24نساء) یا تعدد زوجات شأن نزول دارد شأن نزولش زنانی هستند که در اثر جنگ اُحُد بی شوهر شده بودند فلذا باید به اینها رسیدگی می شد لذا حکم متعه و تعدد زوجات نازل شد بنابراین محدود به زنان بیوه است و شرایط اضطرار اجتماعی!

پاسخ: با شأن نزول که نمی توان حکمی را تخصیص زد یا محدود کرد شأن نزول هیچ مدخلیتی به تعیین حکم ندارد و صرفا مجرای ابلاغ آن است نه مخصص یا مقید آن.

اساسا اهمیت ویژه دادن به شأن نزول ها، روشی غیرعلمی و بی پایه است چرا که برای بسیاری از آیات و روایات، شأن نزول و شأن صدوری نرسیده آن مقدار هم که رسیده غالبا با اسناد ضعیف و غیرقابل استناد می باشد (مشابه شأن نزول آیه صورت سوال)

آیا در این موارد دین را تعطیل کنیم چون شأن نزولش به ما نرسیده؟

موارد معدودی هم که شأن نزول و شأن صدور معتبر وجود دارد عملاً هیچ تأثیری در اخذ به عموم و اطلاق حکم ندارد فرض کنید چند مرد مسلمان خمر خوردند و در مستی با هم درگیر شدند و سپس آیه خمر نازل شده است و فرموده خمر رجس است که از خمر اجتناب نمایید آیا هیچ عاقلی می گوید با توجه به شأن نزول می فهمیم که خمر خوردن فقط در مواردی که خطر درگیری باشد حرام است و امر به اجتناب، کلی نیست؟ لذا برویم در خلوت خمر بخوریم؟ یا نه، می گوییم امر خدا، اجتناب از خمر است مطلقاً و اطلاق آن با این شأن نزول مقید نمی شود؟

مثال عملی دیگر که از مهمترین کتاب حدیثی شیعه الکافی ج5 ص521 نقل می شود:

روزی جوانی از انصار در مدینه، زنی را دید که از پیش رو می آمد و گوش و گردن او نمایان بود جوان همینطور او را نگاه می کرد تا اینکه زن از جلوی او عبور کرد و وارد کوچه ای شد جوان، دنبال او روانه شد و از پشت سر، زن را نگاه می کرد و چنان غافل شده بود که ناگهان با صورت به شیء برنده ای که بر دیوار خانه ای بود برخورد کرد! تا زن از نظر پنهان شد جوان، خود را دید که خون از چهره اش جاری شده و بر سینه و لباس او می ریزد با خود گفت: به خدا قسم نزد رسول خدا (ص) می روم و این جریان را خبر می دهم وقتی نزد رسول خدا (ص) آمد حضرت (ص) فرمود: این چه حالت است؟ جوان، قضیه را گفت سپس جبرئیل(ع) نازل شد و این آیه را آورد: (به مؤمنین بگو نگاه خود را فرو نهند و دامان خود را نگاه دارند این برای آنان پاکتر است و خداوند آگاه است بر آنچه آنان انجام می دهند سورةالنور آیه30)

حال سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا امر خداوند به فرو نهادن چشم از نامحرم، مطلق است و شامل همه فروض مختلف می شود یا به خاطر شأن نزول، منظور از فرو نهادن نگاه، فرو نهادن نگاه ِشهوت آلود ِجوان ِانصاری ِمدنی است آن هم به شرط اینکه در یک کوچه تنگ و باریک که خوف جراحت و خونین شدن لباس وجود دارد باشد و آن کوچه نیز لزوماً باید در مدینه باشد تا نگاه، حرام باشد و اگر در مکه باشد حکمش جداست و نگاه، حلال است !؟

کسی که با روش استناد صحیح به متون دینی، آشنا باشد هرگز نمی گوید از این آیه، فقط حرمت نگاه چنین کسی در چنین جایی و با چنین شرایطی استفاده می شود و در نظر محقق، روشن است که اطلاق آیه، دلالت می کند بر اینکه کلاً مردان مؤمن چه جوان و چه پیر و چه انصاری و چه مهاجر و چه غیر آن، باید نگاه خود را چه با شهوت و چه بدون آن، از نامحرم حفظ کنند چه در کوچه و چه در خیابان و چه در بیابان و... و چه در مدینه و چه در مکه و چه هر جای دیگر و چه خوف جراحت باشد و چه نباشد و... یعنی ما موظف به اخذ اطلاق آیه هستیم و حکم، با مورد آن مقید نمی گردد

به عبارت دیگر، شأن نزول و مورد صدور و مقام و... مجرای بلاغ و بهانهء بیان حکم هستند و نه حاکم و مسلط بر آن در حدی که حکم را محدود کرده و اطلاق آن را از بین ببرند مطلب کلی که در موردی جزئی گفته می شود محدود به حدود ِآن مورد جزئی نمی گردد.

از سویی ائمه ما تا 300سال بعد از هجرت که شرایط اجتماعی مسلمین بسیار تغییرات کرده بود و بسیاری اضطرارها هم در کار نبود و وضعیت مسلمین طی 300سال دستخوش تحولات مختلفی شده بود باز هم تأکید بر متعه داشتند مخصوصا برای متأهلین.

_________________________________________
لیست 16 پرسش و پاسخ راجع به متعه
1.متعه و شهوت | 2.متعه و زمانه | 3.متعه و عرفان ! | 4.متعه و سن پایین
5.متعه و فحشاء | 6.متعه و عفت | 7.متعه و عاشقی | 8.متعه و کشش جامعه
9.متعه و ازدواج دائم | 10.متعه و جاهلیت | 11.متعه و متأهلی | 12.متعه و کرامت
13.متعه و فرزندان | 14.متعه و اضطرار | 15.متعه و بزرگان | 16.متعه و آیه آن 

16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما