باز هم ؛ اذن پدر + تقلید

دوستی پرسیدن:

سلام

1- در بحث اذن پدر، نظر سه تن از مراجع عراق، آقایان ؛ سعید حکیم، تقی مدرسی و بشیر نجفی رو میخواستم.

2- آیا در بین علماء نجف، کسی هست که اذن پدر رو لازم ندونه و مثل آیةالله جناتی، به اعلم بودن مرجع هم قائل نباشه؟

علیک السلام!

ابتدا مختصرا پاسخ یک و بعد درددلی راجع به سوال دوم:

آقای بشیر نجفی در سایتشون چیزی نزده و شما میتونید شخصا از ایشون استفتاء کنید. آقای سید حکیم در استفتائاتش متعه ی دختر باکره بدون اذن پدر بشرط عدم دخول را جایز دانسته است. آقای مدرّسی هم در بخش اولیاء عقد کتاب «احکام المعاملات»، گرفتن اذن را بنابر احتیاط لازم دانسته اند اما اگر خودش مالک شئون زندگیش باشد، بنابر فتوی اذن را لازم نمیدانند.

و اما سوال دوم. اینم ازوناست که باید بگم ای خداااااااااا !!!

این بحث برای خیلی ها مفیده خصوصا آقا رضا از آنکارای ترکیه که چندین ایمیل در این باره زدند و دوستشون که در تورنتوی کانادا تشریف دارن.

قبلا به یک مقاله ارجاع دادم اما طبیعیه که شما نرفته باشید بخونیدش! حالا مختصرا به زبان شیرین فارسی عرض میکنم و فقط برای ایجاد یک سوال در ذهن شما و خودم هیچ نظری نمیدهم و چه بسا در مورد برخی از سوالات مطرح شده در زیر در شک باشم اما به عنوان «سوال» مطرح میکنم تا کمی بیشتر از «عقل» استفاده کنیم:

فرض کنید شما تازه به سن بلوغ رسیده اید و یا تا بحال با تقلید بیگانه بوده اید. بنا به حکم عقل، به این نتیجه میرسید که دین امری تخصصی است و فهم دستورات آن نیاز به تخصص های خاص دارد. لذا لازم است یا متخصص شوید یا به متخصص مراجعه کنید. خب شرایط این متخصص را چه کسی باید تعیین کند؟ سه جواب ممکن است:

1- مردم همه میگن اعلم و مرد و زنده و... باشه.

خب مردم خیلی غلطای دیگه هم میکنن اینم روش!

2- همون عقل میگه به متخصص ترین مراجعه کن

سیره عقلایی در برای رفع یک نیاز، مراجعه به یک متخصص است یا به متخصص ترین فرد؟

بعدش هم ؛ بحث اعلمیت به کنار. مرد بودن و زنده بودن و... رو عقل از کجا میتونه دربیاره؟

3- قدر متیقن مراجع (چیزی که همه مراجع بهش اتفاق نظر دارند) رو میگریم.

خب دو سوال:

1- اگر قدر متیقنی نبود چی؟ مثلا همین مثال شما. یکی مثل آقای جناتی و... در فتاواشون میگن که: مرجع تقلید، لازم نیست اعلم باشد، لازم نیست مرد باشد، لازم نیست زنده باشد.

2- سوالی که پرسیدید خودتونو به خنده نمیندازه؟ مراجعه به مرجع تقلید برای گرفتن حکم شرائط مرجع!! یک دور زیبا و تماشایی!

کسی میتونه جوابی بده؟

البته همونطور که عرض شد اینها فقط سواله نه اینکه مثل استفهام انکاری برای القاء جواب باشه. از سویی اینها برای قبل از شروع به تقلید و مراجعه به یک یا چند مرجعه. ودر ادامه طبعا سوالات دیگری پیش می آید. فضلاء برای مطالعه بیشتر میتوانند به کتاب «الاجتهاد و التقلید» آیة الله شیخ عبدالهادی فضلی (که در مقاله فوق اشاره شده) مراجعه کنند. که البته نیمی از کتاب فوق که مربوط به بحث تقلید است، به زبان عربی در اینجا قابل دسترسی است.

اینها به عنوان مقدمه پاسخ عرض شد اما پاسخ سوال دوم شما اینه: نمیدونم!

8 سال پیش نگاشته شده | | 5,826 بازدید

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما