استهلال و عید فطر رسمی!!

نامه ای برایش نوشت:

در روزی که شک دارم رمضان شده یا نه، روزه بگیرم یا نه؟

نقل است که امام (علیه‌السلام) در پاسخ نوشت:

الیقین لا یدخل فیه الشک، صم للرؤیة و افطر للرؤیة

در یقین (فعلی) شک نمیتواند داخل شود.
با دیدن هلال اول ماه رمضان، روزه بگیر و با دیدن مجدد هلال، افطار کن.

یا به عبارتی دیگر، تا یقین جدید حاصل نشده، آثار یقین قبلی باقی است.

چند نکته پیرامون این موضوع (استهلال) لازم به ذکر است:

  • احکام فقهی مراجع، از جمله همین (ملاک های تعیین اول ماه) بر اساس استناد «مستند» و «روشمند» از احادیث است هرچند باعث تمسخر برخی جهال میشود.
  • با توجه به نمودار رویت هلال پیش بینی میشود طبق ملاک آقای سید علی سیستانی پنجشنبه و طبق ملاکات اکثریت مراجع دیگر چهارشنبه عید فطر باشد. (البته اگر کسی به این نمودارها که بر اساس فرمولهای دقیق فیزیک و ریاضی استوار است، اطمینان پیدا میکند کلمه «پیش بینی» از عبارت بالا حذف میشود!)
    + تاکید میشود که این صحبت ها بر اساس «ملاک» هایی است که مراجع اعلام فرموده اند و چنانچه دفتر ایشان غیر از آن را اعلام کرد و شما به همان «اطمینان» پیدا کردید میتوانید عمل کنید.

برای تصویر بزرگتر، روی آن کلیک کنید

رنگ قرمز و سفید: غیر قابل رویت

رنگ سبز: قابل رویت با چشم به آسانی

رنگ صورتی: امکان دیدن با چشم عادی وجود دارد

رنگ آبی: برای دیدن هلال نیاز به ابزار کمکی چشم میباشد

  • عده ای با دستاویز قرار دادن وحدت و... سعی در امر همه مومنین ایران به تبعیت از عید فطر رسمی! را دارند که امیدوارم بتوانند روز قیامت پاسخگوی روزه های خورده شده یا حرام عوام باشند.
  • لازم به ذکر است که راه های ثابت شدن هلال چند چیز است که در رساله مراجع درج گردیده و یکی از امور اختلاف انگیز، در این میان این است که در رساله برخی مراجع «حکم حاکم شرع به عید بودن روزی» از جمله این موارد ذکر شده. (عرض شد که همه مراجع اینگونه نمیگویند مثلا آقای سیستانی آن را ذکر نکرده) بفرض هم که کسی مرجعش حکم حاکم شرع را در این امر نافذ بداند، باز هم باید دقت کرد که «حکم کردن» غیر از اعلام کردن است و معنای خاصی دارد.

لذا بدون هیچگونه دغدغه، با استفاده از ملاکات مراجعی که دارید، عمل کنید؛ اگر به وجود ماه اطمینان پیدا کردید آثار ماه جدید را بار کنید وگرنه خیر.

روزانه سایتهای و وبلاگهای زیادی (حدود 500 تا) را از طریق گوگل ریدر و... چک میکنم. در این میان؛ چشمم به ابراز نظر غلط یکی از وبلاگ نویس روحانی درباره هلال افتاد و انگیزه ای شد برای نوشتن این مطلب. لذا لازم دیدم برخی نکات را تذکر بدهم. البته خوشحالم که همیشه هستند کسانی که پاسخ اینگونه افراد را بدهند مثلا فردی ذیل همان مطلب اینگونه کامنت گذاشته بود:

بهتر است وقتی از چیزی اطلاع دقیق ندارید درخصوص آن به اظهار نظرات بی پایه و آمیخته به حب و بغض های سیاسی و از حیث فقهی ناپخته نپردازید
البته می توانید هم بپردازید و بعدا هم نزد خداوند پاسخگو باشید
در هر صورت به خودتان مربوط است
و اما جهت آگاهی دوستان عزیز عرض می شود که:

  1. آنچه در مبحث فقهی حاکم شرع توسط فقها مطرح شده و به اثبات رسیده، حاکم شرع بودن هر مجتهد جامع الشرائط است و نه خصوص یک نفر... اگر نظرات یک مشت جاهل حکومت پرست را کنار بگذاریم و به کتب فقهیه سری بزنیم این مطلب بسان خورشید روشن است.
  2. صرف اعلام فقیه و مرجع تقلید یا حتی فرضاً رهبر، بر رؤیت هلال یک ماه، به معنای «حکم» کردن بر آن ماه نیست. حکم کردن یک تعبیر خاص فقهی و اصطلاح با بار معنایی ویژه است که معنای روشنی در فقه دارد و آقایانی که اصلاحات اولیه کتاب القضاء را ندیده و نمی شناسند بهتر است درخصوص آن سکوت کنند که رسوا نشوند.
  3. بر فرض که مرجع یا رهبر یا هرکس که فرضاً حاکم شرع است حکم به معنای خاصش هم کند باز در پذیرش قول او و کفایت این حکم، کلام و اختلاف است در فقه و اگر مدعیان بی اطلاع، به جای مجاهدت های خاموش! به سراغ مجاهدت های روشن و دیدن لااقل چند رساله از مراجع تقلید مثل جناب سیدعلی سیستانی حفظه الله می رفتند با این یاوه ها سر ملت را درد نمی آوردند که حکم حاکم شرع بر همه نافذ است!
  4. بله دفاتر مراجع معظم، چندان اعتباری بهشان نیست و صرف ثبوت نزد آنان و حتی رهبر یا نزد هر کس دیگر نیز مثبت ماه نمی باشد لکن خوب است این را هم بدانیم که بر فرض ثبوت، نمی توان بر آن بزرگواران تعیین تکلیف کرد که شما مطلب تان را نگویید چون ممکن است نظام تضعیف بشود... خب بشود! ارزش نظام اسلامی به رعایت اسلام است و اگر قرار باشد با عمل به فقه اسلام و آزادی های شرعی که خدا برای انسان در نظر گرفته، حکومتی تضعیف بشود کاشف به عمل می آید که اسلامی نیست.
    عمل به اسلام موجب رشد اسلامیت می شود و اگر چیزی با اسلام تضعیف شد اسلامی نیست مضاف بر اینکه اختلاف و آزادی بیان اختلافات از افتخارات حکومتهاست و هر حکومتی که بیشتر در آن این امور باشد مستحکم تر است.
    حکومتی که با نقل قول چند پیرمرد محترم بلرزد خیلی اوضاعش خراب است و به عبارتی ول معطل است و خود رهبری هم در نمازعید سال82 به صراحت این اختلافات را تأیید نمود و آن را تضعیف نظام نخواند.
    حال بادمجان های دور قاب چه می گویند خدا می داند!

هر چند نویسنده متن بالا در برخی جاها بسیار صریح و تند حرف زده اما صحبت‌هایش جای تامل دارد.

15 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما