مقدار « مهر السنه » به حساب امروز چقدر می‌شود؟

ضمن تبریک عید مبعث پیامبر اسلام، در این مطلب به یکی از سنتهای حسنه ی ایشون میپردازیم.

مهریه در عقد دائم یا موقت میتواند مقداری کم یا زیاد باشد. بنا به آیه بیستم سوره نساء، منعی در کثرت مهر نیست.

مشهور فقهاء هم کف و سقفی برای میزان مهریه قائل نشده اند. هر چند در احادیثی مهر زیاد موجب ایجاد دشمنی (وسائل ج21باب5ح12) و در احادیثی دیگر از شومی زن دانسته شده (وسائل ج21باب5ح1) و در مقابل در احادیثی زنانی که خوش رو و مهریه شان سبک است برترین زنان امت پیامبر معرفی شده اند (وسائل ج21باب5ح9).

مهر السُـــنـّـة، مهریه زنان پیامبر و مهریه حضرت زهراء سلام الله علیها است:

درحدیثی صحیح از امام باقر علیه السلام نقل شده که پیامبر برای هیچ یک از زنان و دخترانش مهریه بیش از پانصد درهم نقره قرار نداد. (وسائل ج21باب4ح4) در حدیثی دیگر نیز منع تزویج دختر بخاطر قرار داده شدن مهرالسنة از سمت پدردختر، موجب محروم شدنش از برخی نعمتهای اخروی دانسته شده است. (وسائل ج21باب4ح2)

برخی فقهاء معتقدند که مهریه نمی تواند از مهر السنه، تجاوز کند و در صورت تجاوز به همان میزان باز می گردد. ظاهرا تنها قائلین این قول شیخ صدوق و سید مرتضی علم الهدی رحمهما الله هستند. برخی از فقهای شیعه تجاوز از مهر السنه را مکروه دانسته و برخی دیگر از فقهاء عدم تجاوز را مستحب دانسته اند.

میزان مهر السنة : همانطور که اشاره شد، پانصد درهم نقره است. هر درهم برابر 0.7 مثقال شرعی و هر مثقال شرعی برابر سه چهارم مثقال صیرفی ( = مثقال معمول عرفی =4.6875 گرم) است :

500×0.75×0.7=262.5 مثقال عادی

262.5×4.6875= 1230.46875 گرم

تا اینجاش شرعی، اما قیمت نقره رو اگر بخواید بدونید میتونید به بازار مراجعه کنید هر چند الان قیمت نقره هم مثل طلا و آهن و سایر فلزات یه چیز جهانی داره میشه. مثلا قیمت جهانی نقره رو در این لحظه میتونید در سایت مثقال ببینید. الان که دارم این مطلب رو مینویسم (صبح چهارشنبه1387.05.09) قیمت جهانی نقره 17.3 دلار برای هر اونس است. (هر اونس هم 28.35 گرم است) لذا نهایتا این مقادیر رو داریم :

1230÷28.35= 43.402777… اونس

43.402777…×17.3= 750.868 دلار

----------  در پایان

  1. میدونم الآن یه سری دوستان میگن آخه تو کجاش مینیمال نویسی؟ اونم با این مطالب طولانی! اما برن خدا رو شکر کنن که واقعا مراعات کردم!!
  2. این مطلب هم در راستای ازدواج آسان بود چون خوانندگان خانم وبلاگ میگن چرا علاوه بر متعه، دائم رو ترویج نمیدی؟
    هرچند میدونم اولین معترضین به اینگونه مطالب و مطالب بعدی ما در باب ازدواج آسان همین جماعت نسوان رحمة الله علیهنّ هستند!
  3. هر چند میشه معادل سه سکه بهار آزادی! اما جهنم ما 14 سکه ایش رو هم قبول داریم!!! البته بنده حقیر که چهارده سکه ای برای خودم سراغ دارم، این حرف رو به نمایندگی از آقایون زدم!
  4. + این مطلب در مورد مهریه های سنگین را نیز ببینید.
  5. قیمت جهانی نقره دائما در حال تغییر است و به حساب اینکه در زمان نوشتن این مطلب، مهرالسنه شده 800هزار تومان، بسنده نکنید و با استفاده از توضیح بالا و سایت مثقال  ، خودتون اقدام به محاسبه مهرالسنه به قیمت روز کنید.
16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما