مهریه‌های سنگین

قبلا در مطلب « مهر السنة » پیرامون مهریه و مقدار تاکید شده آن در اسلام صحبتی شد. امروز اتفاقی گذرم خورد به چند خبر نه چندان جدید درباره دادگاه و مهریه ها.

چند نکته در این بین جالب به نظر میرسید:

  • 80 درصد زنان مراجعه کننده به دادگاه مهریه خود  را می‌بخشند! [+] [مرتبط]
  • مهریه سنگین مانع فروپاشی زندگی مشترک زوجین محسوب نمی‌شود. [+]
  • 32 درصد ازدواج‌های دختران و پسران به طلاق منجر می‌شود!! [+]
  • آمارها نشان می‌دهند هرچه مهریه بالاتر باشد، میزان خشونت مرد نیز بیشتر می‌شود. [+]

و نکته آخر تاکیدی است بر همان حدیثی که نقل کردیم در مطلب « مهر السنة » که:
مهریه زنان را زیاد نگیرید که باعث ایجاد دشمنی میشود.

پی‌نوشت: با توجه به اینکه خبرگزاری ایرنا بعد از مدتی اخبارش را آرشیو و از دسترس خوانندگان خارج می‌کند، لذا متن کامل خبر دوم که از ایرنا نقل شده بود را ادامه درج می‌کنم:

وقتی صحبت از مهریه به میان می‌آید عقاید نادرستی همچون 'مهریه را کی داده و کی گرفته' می‌تواند باعث شود که میزان مهریه بیش از توان مرد تعیین شود و این نه تنها برای زوجین بلکه برای دو خانواده می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به بار آورد.
اگرچه چشم و هم چشمی و توقعات نابه جای برخی از خانواده‌ها را نیز نمی توان در دلایل تعیین مهریه‌های بالا نادیده گرفت اما مهریه‌هایی که گاه براساس سال تولد زوجه به شمسی و میلادی تعیین می‌شود، نه تنها تضمین کننده زندگی مشترک نبوده بلکه به این دلیل که براساس توان مالی مرد تعیین نشده است عامل فروپاشی زندگی مشترک خواهد بود.
برخی کارشناسان معتقدند تعیین مهریه با صداق بالا و خارج از توان مرد به عنوان نخستین دروغ زوجین به یکدیگر مطرح است.
یک کارشناس مسایل خانواده در گفت و گو با ایرنا گفت: اکثر مهریه‌های تعیین شده در حد توان مرد نیست و پایانی ناخوشایند دارد و این امر باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود.
'فاطمه نعیمی' با اشاره به رواج مهریه‌های بالا و نامتعارف در جامعه افزود: در حال حاضر شاهدیم مهریه‌های بالا، نامتعارف و خارج از توان مرد تعیین می‌شود و این مسئله آتش به کانون خانواده زده است.
وی با بیان اینکه اصل بر این است که مهریه به دلیل عندالمطالبه بودن، بر مبنای توان مالی زوج تعیین شود اظهار داشت: امروزه علاوه بر مهریه‌های بالا و خارج از توان مرد با تعیین مهریه‌های نامتعارف نیز مواجهیم که در البته این نوع مهریه‌ها، آمار کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.
این کارشناس خانواده در ادامه خاطرنشان کرد: باید با فرهنگ سازی به گونه‌ای اقدام کرد که خانواده‌ها مهریه را براساس توانایی مرد تعیین کنند.
وی اضافه کرد: به طوری که اگر در هر لحظه‌ای از زندگی مشترک زوجه مهریه را مطالبه کرد مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد.
یک کارشناس علوم اجتماعی و پژوهش خانواده در گفت و گو با ایرنا در خصوص این مسئله گفت: در این که مهریه پشتوانه اقتصادی زن است تردیدی نیست، اما باید با فرهنگ سازی از افزایش مهریه به طور غیر عادی و غیر متعارف جلوگیری شود.
'مهدیه اسکندری' با تشریح اینکه باید در خصوص تعیین مهریه دقت بیشتری شود افزود: این که بخواهیم اندازه و میزانی برای مهریه تعیین کنیم شدنی نیست چرا که سطوح اقتصادی و توان مالی مردها به یک اندازه نیست، بنابراین خانواده‌ها باید براساس توان مالی زوج و اصل عندالمطالبه بودن، مهریه را تعیین کنند.
اسکندری با اشاره به این که براساس آمارها حدود سه هزار نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند گفت: باید با فرهنگ سازی این مسئله نهادینه شود و با وجود اینکه سال‌هاست که در این زمینه کار شده است اما هنوز هم دعوای مهریه، دعوای اصلی در دادگاه‌های خانواده است.
مدرس دانشگاه و پژوهشگر نیز در گفت و با ایرنا گفت: چشم و هم چشمی و توقعات نا به جا باعث شده است که مهریه‌ها هم چنان خارج از توان مرد باشد و از طرفی بسیاری از خانواده‌ها مهریه بالا را موجب بالارفتن شان و ارزش دختر می‌دانند که تصور نادرستی ست.
دکتر سید 'کاوه حسینی'با اشاره به این که تنها راهی که برای مقابله با مهریه‌های بالا و خارج از توان مرد وجود دارد این است که از سوی مسئولان فرهنگی، فرهنگ سازی شود گفت: مهریه هدیه مرد به زن است بنابراین نباید آن قدر تعیین شود که خارج از توان مرد و ریشه اختلافات و مشکلات بعدی در زندگی باشد.
وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر مهریه‌های بالا که عمدتا خارج از توان مالی مرد است رواج یافته به خبرنگار ایرنا گفت: اگر خانواده‌ای مهریه معقول و متعارفی برای دختر خود بپذیرند این تصور نادرست وجود دارد که دختر و خانواده اش از جایگاه اجتماعی پایین تری برخوردارند در حالی که بسیار دیده شده است که افراد فرهیخته به مهریه بالا اعتقادی ندارند و سراغ آن نمی روند.
وی افزود: براساس نظر کارشناسان اسلامی و اجتماعی مهریه باید براساس توان مالی مرد تعیین شود تا در صورت درخواست زن، مرد بتواند آن را بپردازد اما بسیاری از خانواده‌ها با اطلاع از این که میزان مهریه در حد توان زوج نیست تنها برای فخرفروشی و از روی چشم و هم چشمی مهریه‌های بالایی تعیین می‌کنند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به این که تصور برخی بر این است که بالا بودن مهریه تضمینی برای زندگی مشترک است گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که گرچه ممکن است مهریه زمان وقوع طلاق را به تاخیر بیندازد اما تضمینی برای جلوگیری از طلاق و دوام زندگی زناشویی نیست و بسیارند خانواده‌هایی که با وجود مهریه‌های بالا به صورت توافقی به زندگی مشترک خاتمه می‌دهند.
دکتر حسینی افزود: سلامت و دوام زندگی مشترک در گروی صداقت، صبوری و بنا کردن زندگی براساس معیارهای درست انتخاب همسر و پرهیز از ملاک‌های ظاهری و واهی مثل زیبایی و منافع اقتصادی و مالی است.

16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ دهه آخر رمضان، از زنان دوری می‌کرد... (1388/6/19)
■ همه آفاق چرا ملتهب است؟ (شعری از آیةالله صافی) (1388/6/18)
■ یتیمی کنج نخلستان، نشسته اشک میریزد (1388/6/20)
■ یا دائم، یا موقت! (1388/6/21)
■  گزارش تصویری از شب قدر (1388/6/22)
■ سلام هی حتی مطلع الفجر (1389/6/12)
■ غبطه به متعه! (1390/5/31)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما