بزرگترین مانع نشر متعه: خوش‌آمد فقهی دفتر برخی فقهاء

پس از دیدن پاسخ فوق به سوال یکی خانم در مورد احادیث متعه، لازم دیدم چند نکته ذکر کنم.

استحسان یا خوش‌آمدفقهی و تاویل روایات بنا بر نظر خود، یکی از خطراتی بوده که ائمه و پیشوایان ما نسبت به آن هشدار داده اند. خطری که نه متوجه عوام، بلکه متوجه خواص و علمای دین است.

چندی پیش من هم مثل اون خانم در مورد متعه و نشرش از یکی از فردی که مدارج علمی در رشته فقاهت نیز داشت شنیدم که میگفت: مهمترین مانع نشر متعه در زمان ما استحسانهای یکی از منسوبین به مرجعیت است. در حالیکه فرد مورد نظر وی خود به یک زن اکتفا نکرده! استحسانهایی که تا حالا ظنی بود؛ وقتی به یک جوان نیازمند میرسد «استحسان قطعی» نام میگیرد.

چندی پیش یکی جوانی رفته بود پیش یکی از مرتبطین و ناقلان فتواهای همین آقا. در مورد متعه پرسیده بود که آیا آقا، متعه بدون اذن پدر رو درست میدونه؟ ایشون هم چشم بسته! گفته بود خیر صحیح نیست.

اون آقا پسر گفته بود که یه بنده خدایی (یعنی بنده!) در وبلاگش نقل کرده که آقا گفته اذن لازم نیست. (در مطلب اذن پدر برای ازدواج موقت و دائم )

اون اقا هم در جواب گفته بود که اون وبلاگ نویس (یعنی بنده) باید بره استغفار کنه که داره اینو به ایشون نسبت میده (!)

من هم گفتم: استغفار از چی کنم؟ بنده مطلب اذن پدر برای ازدواج موقت و دائم تصویر کتابی که نظر فقهی ایشون درش هست رو گذاشتم و گفتم این هم نظر ایشون. (این تصویر)

اما مختصری در حاشیه پاسخ دفتر ایشان که در تصویر میبینید:

  1. چرا نشر این روایات کار درستی نیست؟
  2. در کدام روایت صحیح استفاده از متعه برای سرگرمی نهی شده؟ البته تنها یک روایت عامّ دیده ام که میگه «انما المرأة لعبة من اتخذها فلا تضیعها» که از آن هم نمیتوان اینطور برداشت کرد.
  3. یکی از خلطها و غلطهای بسیار روشن که 2 بار در همین پاسخ کوتاه دیده میشود و برای هر مبتدی در علم منطق هم آشکار است این است که اولا اثبات شی نفی ما عدا نمیکند بعد هم ایشان خود شی را هنوز اثبات نکرده که برسه به ماعدایش!
    یک‌بار دیگر به تصویر فوق توجه کنید. نتیجه‌عکس‌گیری های این پاسخ از نظر منطق خنده‌دار است:
    1. نشر روایات کار درستی نیست <عکس> متعه نباید برای سرگرمی باشد!
    2. متعه مربوط به ضرورت است <عکس> وسیله هوسبازی نیست.
    با نگاهی ساده به دو جمله بالا و با کمک گرفتن از این فرض که دو جمله سمت چپ درست باشد (در حالیکه غلط است ولی شما فرض کنید واقعا درست است) پاسخگو سعی کرده دو جمله سمت راست را نتیجه بگیرد.، در حالیکه بی ربط بودن این جملات به هم کاملا آشکار است.

    از سویی قبلا هم در مطلب متعه و شهوت هم اشاره شد که کوبیدن کلی لفظ هوسبازی درست نیست و آنچه نزد خدا مورد سخط است شهوترانی حرام است وگرنه با این طرز تعریف، اینکه ایشان یا هر فرد دیگری برود و دو یا سه زن بگیرد هم اسمش جز هوسبازی نمیشود!
  4. پاسخگوی مذکور بهتر است اگر اعتراضی دارد هر چه سریعتر با خود خدا و معصومین در میان بگذارد! چرا که منبع این حرفها کلام ایشان است و انتشار این حرفها و امر به انتشارش توسط خود معصومین صورت گرفته.
    ضمنا با این روند احتمالا فردا ها به کلینی و حر عاملی و صدوق و مفید و شیخ طوسی هم گیر داده میشه که چرا ابواب و فصول متعه و احادیثی که درش ائمه اون همه تاکید کردند بر اینکه متعه کنید رو در کتابهاشون آوردن و چرا رساله های مجزا فقط از احادیث متعه نوشتند و در بین مردم نشر یافته؟ (مانند رسالة المتعه شیخ مفید)

اینها همه یک طرف. طرف دیگر هم نیاز شدید جوانان است که باعث شده در بین مقلدین ایشان سوالات مربوط به مسائل جنسی و ازدواج موقت در صدر باشد همانطور که تصویر مستند آن را هم قرار دادم در این مطلب.

15 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما