برکات روز پنج‌شنبه در احادیث + قطعه‌ای از فیلم مارمولک

به به چه روز خوبی، همه چیزها مرتبه! ماشاءالله لا حول و لا قوة الا بالله.

البته شاید از برکات پنج شنبه باشه از بچگی که تو خصال شیخ صدوق خونده بودم که صبح پنجشنبه مبارکه، خیلی کارهای مهمم رو انداختم تو این وقت و به تجربه آثار و برکاتش رو هم دیدم.

فیلم فوق هم بخشی از فیلم معروف مارمولک هست که به بحث متعه اشاره شده و یکی از خوانندگان اصفهانی وبلاگ با ارسال آن خواستار توضیحاتی در این مورد شده بود. البته این روحانی نما حکم ازدواج موقت با اهل کتاب رو حرام میدونه! که غلط هست و قبلا در مطالب متعه ی مسیحی و جواز ازدواج با غیر مسلمانان و... به آن ها اشاره ای شده است.

گفتم پنجشنبه، بزارید تا فیلم برای شما لود میشه چند حدیث در مورد پنجشنبه بگم:

  • الخصال - الشیخ الصدوق - ص 160
    ثلاثة أیام فی کل شهر: خمیس فی العشر الأول، وأربعاء فی العشر الأوسط، وخمیس فی العشر الأخیر، یعدل صیامهن صیام الدهر لقول الله عز وجل \" من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها \" فمن لم یقدر علیها لضعف فصدقة درهم أفضل له من صیام یوم.
    سه روز ؛ پنجشنبه اول و آخر (مثل امروز) و چهارسنبه دهه وسط هر ماه، روزه اش با روزه یک عمر برابری میکند چرا که خدا در قرآن فرمود «هر که کار نیکی انجام دهد ده برابر پاداش میگیرد» (سه ده تا میشه سی تا!) و کسی که بواسطه ضعف نمیتواند پس یک درهم صدقه بدهد که برایش افضل از روزه یک روز است.
  • الخصال - الشیخ الصدوق - ص 383
    قال رسول الله صلی الله علیه وآله: یوم الجمعة یوم عبادة فتعبدوا الله عز وجل ویوم السبت لآل محمد علیهم السلام، ویوم الأحد لشیعتهم، ویوم الاثنین یوم بنی أمیة، ویوم الثلاثاء یوم لین، ویوم الأربعاء لبنی العباس وفتحهم، ویوم الخمیس یوم مبارک بورک لامتی فی بکورها فیه
    رسول خدا صلی الله علیه و آله:... روز پنجشنبه روزی مبارک بر امت من است که در سحرخیزی این روز برای امتم برکت گذاشته شده.
  • الخصال - الشیخ الصدوق - ص 384
    یوم السبت یوم مکر وخدیعة، ویوم الأحد یوم غرس وبناء، ویوم الاثنین یوم سفر وطلب، ویوم الثلاثاء یوم حرب ودم، ویوم الأربعاء یوم شوم فیه یتطیر الناس، ویوم الخمیس یوم الدخول علی الامراء وقضاء الحوائج، ویوم الجمعة یوم خطبة ونکاح.
    ... روز پنجشنبه روز رفتن نزد امیران و روز قضاء حوائج است و روز جمعه روز خواستگاری و نکاح.
  • الخصال - الشیخ الصدوق - ص 390
    عن أبی عبد الله علیه السلام أن رسول الله صلی الله علیه وآله سئل عن صوم خمیسین بینهما أربعاء فقال: أما الخمیس فیوم تعرض فیه الأعمال، وأما الأربعاء فیوم خلقت فیه النار، وأما الصوم فجنة.
    امام صادق علیه السلام: از پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد روزه گرفتن در دو پنجشنبه و چهارشنبه وسط آن پرسیده شد. پیامبر فرمود: پنجشنبه روزی است که اعمال عرضه میشود و چهارشنبه روزیست که آتش آفریده شد و روزه سپر آتش است.
  • الخصال - الشیخ الصدوق - ص 390
    قال أبو عبد الله علیه السلام من قص أظافیره یوم الخمیس وترک واحدة لیوم الجمعة نفی الله عنه الفقر
    اباعبدالله علیه السلام فرمود: هر که ناخنهایش را روز پنجشنبه کوتاه کند و یکی را برای جمعه باقی بگذارد خدا فقر را از او برطرف میکند.
  • الخصال - الشیخ الصدوق - ص 623
    إذا أراد أحدکم حاجة فلیبکر فی طلبها یوم الخمیس فإن رسول الله صلی الله علیه وآله قال: \" اللهم بارک لامتی فی بکورها یوم الخمیس \" ولیقرأ إذا خرج من بیته الآیات من آخر آل عمران، و آیة الکرسی، وإنا أنزلناه، وأم الکتاب فإن فیها قضاء لحوائج الدنیا والآخرة
    اگر کسی از شما حاجتی داشت باید پنجشنبه سحرخیز (صبح زود برخیزد) باشد و در طلب آن اقدام کند. چرا که رسول خدا که درود خدا بر او باد فرمود: «خدایا در سحرخیزی روز پنجشنبه برای امتم برکت قرار ده»
    و باید آیات آخر سوره آل عمران و آیة الکرسی (255 سورةالبقرة) و سوره قدر و حمد را بخواند که در آن قضاء حواحج دنیا و آخرت قرار داده شده است.

خلاصه احادیث زیاده ماشاءالله! انشاءالله توفیق خواندن و عمل کردن را پیدا کنیم. فکر کنم فیلم لود شده باشه!!

15 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما