پاسخ مسابقه شماره چهار

سوال مسابقه شماره چهار این بود که شما غلطهای موجود در تصویر زیر را، که در پاسخ به یک خواهر مسلمان از سوی موسسه عرفان (شیخ حسین انصاریان) نگاشته شده را بیابید.

قبل از بیان نکاتی پیرامون این اغلاط، لازم است از دوستانی که از این مسابقه استقبال کردند تشکر کنم. این مسابقه پرشرکت کننده ترین مسابقه وبلاگ ما بود و جای بسی خوشحالی است که:

1- جوانانی هستند که فریب نام عرفان را نمیخورند

2- شخصیت پرست نیستند و اجازه نمیدهند که هر فرد یا موسسه ای ی دینی، حرفهای بی سر و ته خود را به نام شرع مقدس! به کام آنها بگذارد.

غلطهای این متن یکی دو تا نیست و از پایه غلط است که مختصرا اشاره میشود:

1- بافتن فلسفه برای احکام: بار ها گفتیم که علت و فلسفه قرار داده شدن یک حکم، با فواید آن فرق دارد. مثلا در اینجا و اینجا و اینجا گفتیم. البته یکی از دوستان در نقد پاسخ فوق گفته فلسفه و حکمت با هم فرق داره که در کل منظور اینگونه پاسخگویان عموما همین است وگرنه اگر اهل احتیاط بودند و از تمام شدن حرفشون به اسم دین، میترسیدند حتما توضیحکی میدادند که منظورشون از فلسفه چیه. از سویی اگر به شرع و احادیث مراجعه کنیم میبینیم که این قید در جایی وارد نشده و حتی عکس آن وارد شده: هل جعل الله لهن؟ آیا متعه جز برای دختران باکره قرار داده شده؟ (وسائل الشیعه ج21ص33)

2- در مسئله نیاز، فرقی بین دختر باکره و زن بیوه نیست و هر دو اگر سالم باشند نیاز روحی و عاطفی و غریزی دارند.

3- پدری که با یک خانم بیوه ازدواج موقت کرده چطور میتواند سرپرست بچه های وی باشد در حالیکه در شرع محبت و نفقه آنها بر پدر موقت! واجب نیست؟

4- فاحش ترین غلط هم اینه که پاکدامنی رو مترادف با باکره بودن دونسته! در پاسخ به این غلط آیات 5 و 6 سوره مومنون کافی است که پاکدامنی را حفظ فرج از حرام دانسته نه شوهر شرعی. فقط امیدوارم که پاسخ دهنده ای که یک خانم مومنه که متعه شده رو، پاکدامن نمیدونه مشمول آیه ی 23 سوره نور نشه:

إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ
کسانی که زنان پاکدامن و بی‌خبر (از هرگونه آلودگی) و مؤمن را متهم می‌سازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهی بدورند و عذاب بزرگی برای آنهاست.

و لابد طبق مبنای این آقای پاسخگو، دخترایی که با دوست پسراشون بدون رفتن بکارت همه جور رابطه ای دارند پاکدامن تشریف دارند!

در ادامه ولو پاکدامنی رو هم به معنای بکر بودن بگیریم، عرض میکنم که متعه میتونه با شرط ضمن عقد عدم دخول و از بین رفتن بکارت باشه، همونطور که اکثر اونهایی که من میشناسم و با دختر باکره متعه میکنن همینطور هستن.

5- اساسی بودن اذن پدر!: اگر شرع مقدس احادیث است که برخی شرط را لازم میداند و برخی نمیداند و اگر  منظور نظرات استخراج شده مراجع از احادیث است که همانطور که در بررسی کامل مساله اذن پدر هم گفتیم برخی گفته اند اذن لازم نیست و الباقی هم احتیاط داده اند و عده معدودی اذن را لازم دانسته اند مثل آقای سیستانی، که ایشان هم در مقابل پدرانی که کلا با ازدواج موقت دخترشان مخالفند، اذن پدر را ساقط دانسته اند. (ن.ک. بررسی کامل اذن پدر در متعه) از سویی گفته شده اولیاء دختر که پدر و مادر وی را تداعی میکند در حالیکه اولیاء عقد همانطور که گفته شده در لینک قبلی، فقط پدر و پدر پدر هستند نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر!!!

6- آخرین غلط این متن هم اینست که منتظر تماس بعدی شخص سؤال کننده است، زیرا با این  شیوه پاسخگویی و فراری دادن مردم از دین، تماس بعدی در کار نخواهد بود

______________________

در پایان هم ضمن تشکر از تمامی شرکت کنندگانی که پاسخهای ولو یک خطی برای ما ارسال کردند تشکر میشود و جایزه آنها نیز برایشان ارسال میشود.

بدک نیست بخشی از جملات برخی از شرکت کنندگان به عنوان حسن ختام ذکر بشه:

آقای م.
سلام علیکم آقا این عکس از بیخ اشتباهه!! اصلا این عکس کلمه به کلمه اش بوی اشتباه میده!! من خیلی دعا می کنم برای اون بنده خدایی که این مهملات رو نوشته! ان شا الله خدا به راه راست هدایتش کنه! فکر کنم بدضربه ای از متعه خرده بیچاره که اینطوری نوشته!!

خانم م.
اولین و فاحش ترین غلط این متن، همانا  گناه بزرگ فلسفه چینی برای احکام الهی است که به هیچ عنوان قابل بخشش و چشم پوشی نیست!
اما غلطهای جزئی ترآنرا اگر بخواهیم بشماریم، باید بگوییم که تمام متن غلط است و اصلا شمردنی نیست!

آقای س.
واسه بیوه ها نیست!اگه بود برای دختران ممنوع می شد یا حداقل یک جا آیه ای روایتی چیزی...اشاره می شد که متعه کردن با بیوه ها مستحب است...چنین قیدی نداریم.
یک جمله عجیب توی پاسخ دینی!هست که اوج جهالت(حماقت)پاسخ دهنده رو نشون میده میگه:"ازدواج موقت با دختر باکره که تمام آبروی اجتماعی اش پاکدامنی اش است مخالف اسلام است"یعنی از دید پاسخ دهنده ازدواج موقت پاکدامنی دختر رو ازش می گیره! و باکرگی رو دقیقا برابر با پاکدامنی دونسته!اشتباست ! خیلی ها هستند باکره اند ولی روابط نامشروع دارن این میشه باکره ناپاکدامن!

اگر شرکت کننده ای جایزه اش نرسیده دستش حتما اطلاع بده !

16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ شبهای ماه مبارک را از دست ندهید! (طنز) (1388/6/9)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما