نظر آقای حکیم و فیاض درباره عدّه

امشب یکی از دوستان روحانی به من زنگ زد برا پرسیدن یه مساله!

ظاهرا بدلیل اینکه یه نفر نیاز! داشت به جوابش.

در مورد عدّه متعه در صورتی که مواقعه داشته اند، پرسید. گفتم نظر آقای سیستانی بنابراحتیاط 2 حیض کامل و آقای وحید بنابر فتوا 2 حیض کامل، ولی آقای شبیری (یکی از 7 مرجع مورد تایید جامعه مدرسین) یک حیض را کافی میداند. (که قبلا هم در این باره و اینکه چقدر محل رجوع ملته این فتوا صحبت کردیم!) که به همه این نظرات در مطلب عدّه اشاره شد.

این دوست ما از نظر آقایان فیاض و حکیم پرسید که این دو بزرگوار رو در وبلاگ نظرشونو نزده بودم اما حالا عرض میکنم؛ آقای فیاض به فتوا 2 حیض کامل و آقای حکیم (برخلاف مشهور) دو طــُـهر (پاکی) رو لازم میدونن اما نه پاکی کامل. منبع:

منهاج الصالحین / فیاض / ج 3
احکام العدد
الموجب الرابع: انتهاء المدة او هبتها فی المتعة
مساءلة 1: المراءة المتمتع بها اذا لم تکن حاملا و کانت مستقیمة الحیض فعدّتها حیضتان، فاذا مرت بها الحیضتان الکاملتان فقد انتهت عدتها، و ان لم تکن مستقیمة الحیض بان تحیض مرة بعد شهرین و اخری بعد ثلاثة اشهر، او لا تحیض و هی فی سن من تحیض، فعدتها خمسة و اربعون یوماً، و لا فرق فی ذلک بین کون المتمتع بها حرة او امة، و اذا کانت حاملا فعدتها وضع حملها.

زن متمتعة اگر حامله نباشد و مستقیم الحیض باشد عدّه اش 2 حیض است و پس از گذشت دو حیض کامل عدّه سپری میشود. اگر مستقیم الحیض نباشد ؛ برای عدّه لازم است یکبار بعد از دو ماه و بار دیگر بعد از سه ماه حیض ببیند. اگر در سن حیض باشد اما حائض نشود، عدّه اش 45 روز است. اگر هم حامله باشد عدّه اش همان وضع حملش است.

منهاج الصالحین / حکیم / ج 2
الفصل الرابع
فی العدة
مسألة 5: عدة المتمتع بها التی تحیض طهران، فإن خرجت عن الزوجیة ـ بانتهاء المدة أو هبتها ـ فی طهر کان علیها إکماله وإکمال الطهر الثانی فتخرج عن العدة بالحیضة الثانیة، وإن خرجت عنها فی آخر الطهر أو فی أثناء الحیض کان علیها إکمال طهرین، فتخرج عن العدة بالثالثة.

عدّه خانمی که متعه شده، 2 پاکی کامل است. اگر در زمان پاکی مدت تمام یا بخشیده شود، لازم است آن دوران پاکی و دوران پاکی بعدی را عدّه نگه دارد و بعد از حیض دوم میتواند مجددا ازدواج کند. اگر در آخر پاکی یا در زمان حیض از زوجیت هم خارج شوند؛ باید دو پاکی کامل را بگذراند و با فرا رسیدن پاکی سوم از عدّه خارج میشود.

البته دو مرجع بزرگوار فوق رابطه مواقعه! رو پیشفرض گرفتن در حالیکه اگر رخ نده عدّه لازم نیست.

16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما