استقلال دختر در ازدواج از نظر آیت‌الله سیستانی

در مطالب پیشین که راجع به اذن و اجازه پدر در عقد دختر صحبت شد، به نظر آقای سیستانی اشاره شد و گفتیم که ایشان علاوه بر قید مهم «رشیده» که توسط اکثر مراجع هم ذکر شده، قید مهم «مستقل» را هم ذکر کرده‌اند و اینچنین حکم داده‌اند که: اگر دختر رشیده‌ای «مالک امر خود و مستقل در شئون زندگی خود» باشد، آنگاه اجازه پدر احتیاطا واجب است و در غیر این صورت بنا به فتوا واجب است.

خب همواره یکی از سوالاتی که مقلدین ایشان می‌پرسند این است که منظور از این عبارت مهم چیست که «مالکة لامرها و مستقلة فی شئون حیاتها»؟

چون فرد می‌خواهد بداند که آیا شامل این تبصره می‌شود و می‌تواند به مرجعی دیگر رجوع کند یا خیر.

 

در بین اسفتائاتی که در این رابطه هست، این استفتاء تا حدودی مبیّن این عبارت است:
ما هو المراد بالرشد في قولكم الباكرة الرشيدة وما هو المراد في بعض كلامكم بان الباكرة اذا كانت غير مستقلة في شؤون حياتها فيجب الاستئذان من ابيها للتزويج منها ؟
الجواب: المراد بالرشد هنا ما يقابل السفه في الامور المالية ـ المبين معناه في ص ۲۹۹ من رسالة المنهاج ج۲ ـ والسفه في امور الزواج من اختيار الزوج وكيفية الامهار ولسائر الخصوصيات. والمقصود بـ (غير المستقلة في شؤون حياتها) هي التي لا تستقل عن ابويها في اتخاذ القرارات المتعلقة بالتصرف في نفسها ومالها.

ترجمه: منظور از رشد در عبارت باکره رشیده چیست؟ همچنین منظور از اینکه اگر دختر در شئون زندگی خود غیرمستقل بود، اذن گرفتن از پدرش واجب است، چیست؟
پاسخ : منظور از رشد، سفیه نبودن در امور مالی است که معنایش در جلد دوم منهاج توضیح داده شد (که سفیه در امور مالی به کسی گفته می‌شود که در کسب و صرف مالش مانند یک انسان عرفاَ عاقل عمل نمی‌کند) و منظور از «دختر غیرمستقل در شئون زندگی» به دختری گفته می‌شود که در گرفتن تصمیمات مربوط به استفاده از خودش و مالش، از «پدر و مادرش» مستقل نیست.

 

خب یک نکته مهم این پاسخ، این است که منظور از مستقل، استقلال در امور مالی نیست بلکه استقلال در گرفتن تصمیمات مربوط به استفاده از خود و مالش است؛

  • ممکن است دختری از نظر مالی مستقل از والدینش باشد (مثلا خودش شاغل باشد) اما از نظر تصمیم در نحوه صرف مال خود، مستقل از والدینش نباشد و مجبور باشد از آنها اجازه بگیرد. (البته احتمالش کم است اما به هر حال ممکن است)
  • همچنین برعکس؛ ممکن است دختری از نظر مالی مستقل نباشد (مثلا دانشجو باشد و ماهیانه مبلغی را از والدینش بگیرد) اما در گرفتن تصمیمات مذکور، مستقل از والدینش باشد که در این صورت مستقل محسوب می‌شود.

منظور از استقلال در تصمیم‌گیری برای مصرف مال که مشخص است. اگر دختر پولی داشته باشد (چه خودش کار کرده و چه از والدینش گرفته) می‌تواند بدون کسب اجازه از والدینش، برای روز تولد بهترین دوستش یک هدیه گران‌قیمت بخرد یا خیر؟
منظور از استقلال در تصیم‌گیری برای استفاده از خودش! (التصرف فی نفسها)، اموری مانند اجیرشدن است؛ مثلا آیا این دختر می‌تواند بدون اجازه از والدینش در هر جایی که خودش تصمیم گرفت، مشغول به کار شود؟

 

آقای سیستانی می‌گوید که اگر دختری در امور مالی یا در امور مربوط به خود در تصمیم‌گیری‌اش مستقل از والدینش نبود، در اینصورت برای انجام یک عقد شرعی صحیح، باید از پدرش اجازه و اذن بگیرد و الا عقد او باطل است.
خب من فکر می‌کنم ابهام دیگری در این مساله نیست. فقط در خصوص اینکه آیا فقط باید از پدر مستقل باشد یا هم پدر و هم مادر؟ صورت پاسخ واضح است و بنده هم جهت تاکید باز از دفتر ایشان سوال کردم و گفتند که استقلال دختر از هر دو لازم است.
همچنین لازم به ذکر است در صحبتی هم که با یکی از شاگردان مبرز آیت‌الله سیستانی درباره نظر ایشان داشتم، گفته شد که منظور این استقلال، نسبی نیست که کسی بگوید مثلا 70% مستقل هستم! لذا اگر در 10% اموراتش هم مستقل از والدینش نباشد، مستقل محسوب نمی‌شود. همچنین در صورتی که شکی وجود داشته باشد که دختری مستقل است یا خیر، غیرمستقل محسوب می‌شود.

 

پی‌نوشت: در مساله لزوم اذن پدر برای دختر بسیاری از مراجع احتیاط را لازم می‌دانند لذا مقلدین آنان مجبورند یا به همان احتیاط عمل کنند یا به مرجع اعلم بعدی مراجعه کنند که در این صورت معمولا پس از پرسش از اهل‌خبره، ناچارا به آیت‌الله سیستانی می‌رسند و با فتوای قاطع ایشان در خصوص لزوم اذن پدر مواجه می‌شوند.
اما سد فتوای صریح آیت‌الله سیستانی مبنی بر لزوم گرفتن اذن پدر در عقد دخترش نیز در دو صورت، با احتیاطا لازم جایگزین شده که یکی همین مساله استقلال دختر است با معنایی که در بالا عرض شد. دیگری هم «منع پدر از هرگونه ازدواج موقت دختر» است که قبلا به آن پرداختیم.

12 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما