غدیر برای رفع شبهه و اختلاف یمن بود!

خلاصه مطلب فوق طی چندسطر تقدیم می‌شود:

وقوع مطلبی مانند غدیر اینقدر واضح و روشن است (و به تعبیر آیت الله صافی انکار آن مانند انکار خورشید است). حدیث غدیری که از محدثان بزرگ اهل تسنن، احمد بن حنبل به چهل سند، ابن حجر عسقلانی، به بیست و پنج سند و نسائی به 250 سند، حدیث غدیر را نقل کرده‌اند.
لذا تنها راه مخالفین تشیع برای دور نگه داشتن مردم از حقیقت، تحریف و توجیه واقعه به نحوی دیگر است که برداشت اعلام امامت از واقعه غدیر نشود.

مثلا یکی از شبهات در مورد غدیر این است که:

پیامبر اکرم قبل از آخرین حج خویش، لشکری به یمن فرستادند و غنایم زیادی نصیب سپاه اسلام شد. پیامبر علی را به یمن فرستادند تا غنائم را تقسیم کنند اما بین فرمانده لشکر اسلام (خالد) و علی اختلاف پیش آمد. پیامبر بعد از حج برای رفع این شکایات، در مکانی به نام غدیر، دستور توقّف داده و فرمودند «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» و با علی دوست باشید [و دعوا نکنید] ( ! ! ! ! ! )

طبق مدارک معتبر اهل تسنن، امیرالمؤمنین علیه السلام 3 سفر به یمن داشتند و مخالفان برای این‌که بتوانند غدیر را به نحو دیگری نشان دهند، اتّفاقات این سفرها را با هم و با غدیر مخلوط می‌کنند. در حالی‌که به گواهی تاریخ، این سه سفر و غدیر، حادثه‌هایی مستقل از یکدیگرند.

  1. سفر اوّل
    در سال 8 هجری و به منظور دعوت به اسلام انجام گرفت. جریان شکایت خالد در روایات سفر اول ملاحظه می‌شود. وقتی شکایت به پیامبر رسید، حضرت خشمگین شدند و فرمودند: درباره‌ی علی بدگویی نکنید، او از من است و من از او هستم و او ولیّ شما پس از من است و دو باره این جمله را تکرار فرمودند. (مسند احمد حنبل، ج5، ص 356)
    شکایت سفر اوّل، از نظر زمانی هیچ تناسبی با واقعه غدیر خم ندارد. لازم به ذکر است که این شکایت در مدینه صورت گرفته است.
    از طرف دیگر، سخنان پیامبر در رفع شکایت از امیرالمؤمنین خود اثبات کننده‌ی جایگاه امیرالمؤمنین و ولایت ایشان است.
  2. سفر دوم
    در این سفر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برای قضاوت به یمن رفتند. در این سفر شکایتی در تاریخ نقل نشده است.
  3. سفر سوم
    چند روز قبل از آخرین حج پیامبر انجام گرفته است. احتمالاً به دلیل فاصله‌ی زمانی کوتاه تا مراسم حج، این سفر را با جریان غدیر قاطی کرده‌اند تا نتیجه دلخواه خود را به دیگران بقبولانند!
    خلاصه‌ی ماجرای این سفر را از زبان مورخان معتبر اهل‌تسنّن:
    زمانی که حضرت علی رضی الله عنه برای دیدار رسول خدا صلّی الله علیه و سلم از یمن به سوی مکه حرکت کرد، یکی از اصحاب را بر سپاهی که همراه ایشان بود جانشین قرار داد، آن شخص عجله کرد و از منسوجاتی که در اختیار حضرت علی رضی الله عنه بود، بر سپاهیان پوشاند. زمانی که سپاه به مکّه نزدیک شد، حضرت از شهر بیرون آمد تا آنان را ملاقات نمایدکه ناگاه لباس‌ها را به تن آن‌ها دید، حضرت علی دستور داد لباس‌ها را به جای اوّل باز گرداند. سپاهیان به دلیل این کار، به پیامبر اظهار شکایت نمودند. رسول خدا صلّی الله علیه و سلم فرمود: «ای مردم! از علی شکایت نکنید که او در امور الهی جدی‌تر از آن است که مورد شکایت قرار گیرد.» سپس رسول خدا از این موضوع درگذشت و به حج خویش مشغول شد، پس مناسک را به مردم آموخت و سنت‌های حج را به آنان تعلیم داد.» (سیرة النبویة، ابن هشام، ج4، ص1022)
    عبارت آخر نشان می‌دهد که برطرف کردن شکایت توسط امیرالمؤمنین در سفر سوم یمن هم قبل از انجام مناسک حج (یعنی حداقل 10 روز قبل از غدیر) انجام شده است. در حالی که ماجرای غدیر بعد از انجام مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه روی داده است. پس سخن نبی‌اکرم در رفع شکایت مربوط به سفر سوم یمن هم مستقل از خطابه‌ی غدیر است.

محور سخنان پیامبر اکرم در غدیر امامت و ولایت امیرالمؤمنین و امامان دوازده گانه از نسل ایشان بود. در انتها پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله از حاضران خواستند که این پیام مهم را به غائبان، نسل در نسل تا روز قیامت برسانند. (مسند احمد، ج4، ص281؛ مستدرک، حاکم نیشابوری، ج3، ص109؛ شواهد التنزیل، ج1، ص203، ج2، ص 381، 382، 385، 391 و 392؛ تفسیر ابن کثیر، ج2، ص15؛ تاریخ مدینه دمشق، ج 42، ص 114و 117) سپس امر کردند که همه با امیرالمؤمنین بیعت کرده و این مقام و منصب بزرگ را به ایشان تبریک بگویند. (الغدیر ج1 ص 270-271)

بنابراین هرگز نمی‌توان پذیرفت، مراسم پرشکوه و سه روزه‌ی پیامبر در غدیر برای این بود که به مردم بگویند: بعد از من با علی دوست باشید! و سپس فرمان تبریک و بیعت برای این دوستی صادر کنند! جالب است افرادی چون ابابکر و عمر نیز منظور رسول خدا را متوجه شدند و با امیرالمؤمنین علیه السلام به عنوان ولی و سرپرست بیعت کردند! (تفسیر ثعلبی، ج4، ص92؛ تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج42 ص220- 221؛ البدایه و النهایه، ج7، ص386؛ مسند احمدبن‌حنبل، ج4، ص281)

10 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما