در الکافی ج1ص39 از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود:
لَمَجْلِسٌ أَجْلِسُهُ إِلَی مَنْ أَثِقُ بِهِ أَوْثَقُ فِی نَفْسِی مِنْ عَمَلِ سَنَةٍ
نشستن نزد کسیکه به او اعتماد دارم از «عبادت یکسال» برایم اطمینان بخشتر است
دو استفتاء جالب دیدم یکی از آیةالله صافی و دیگری از آیةالله روحانی :
- سوال اول از آیةالله صافی به نقل از سایت ایشان که برای خیلی ها میتواند تامل برانگیز باشد:
سوال: متعه بیشتر برای متأهلین سفارش شده یا برای مجردین؟ و آیا در صورت نیاز است یا در غیر صورت نیاز هم منعی ندارد؟
جواب: ازدواج موقّت برای کسی منعی ندارد و قیود مذکوره در سؤال را هم ندارد. والله العالم
_____________________________
ا لم یان للذین امنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله و ما نزل من الحق و لا یکونوا کالذین اوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم و کثیر منهم فاسقون (حدید/16)
آیا برای کسانی که ایمان آوردهاند هنگام آن نرسیده که دلهایشان به یاد خدا و آن حقیقتی که نازل شده نرم [و فروتن] گردد و مانند کسانی نباشند که از پیش بدانها کتاب داده شد و [عمر و] انتظار بر آنان به درازا کشید و دلهایشان سخت گردید و بسیاری از آنها فاسق بودند؟؟؟
آیا وقت آن نیست تا کسانی که قیودی خیالی از خود استخراج میکنند و بنام دین ارائه میدهند از خدا بترسند؟
- سوال دوم از آیةالله روحانی به نقل از سایت ایشان و در پاسخ به کسانی که ریاضت را در جوانی بر ازدواج موقت ترجیح میدهند:
سؤال: به نظر شما برای افراد مجرد، ریاضت نفسانی بهتر است یا متعه؟
جواب: هو العالم؛ قطعاً متعه بهتر است
و در پرسش و پاسخهای 16 گانه ای که کنار وبلاگ لیست شده اند توضیحات مفصلتر و مطالب مرتبط زیادی در رابطه با این دو پرسش نوشته ام.
در پایان هم به سوال یکی از خوانندگان وبلاگ در کامنتها میپردازم:
سوال:
دختری که مرجع ندارد، یا اطلاعی از این ندارد که باید از کسی در زمینه مسائل دینی و شرعی تقلید کند و به اونچه که از دیگران از احکام شرعی شنیده و دیده (مثلا احکام یادداده شده در دوران تحصیل)بسنده کرده باید مرجع انتخاب کند تا بتواند در مورد صیغه تصمیم بگیرد یا بدون مرجع هم می شود؟
پاسخ بنده:
مهم این است که باید حجتی داشته باشد نزد خدا برای اعمالش.
وقتی این خانم دبستان میرفته همین قدر میفهمیده که باید از یه فرد آگاه مثلا روحانی مدرسه شون مسائل رو بپرسه.
الآن هم اونقد میفهمه که هر عاقلی باید به متخصص مراجعه کنه و در زمان حال که مراجعه به متخصصین واجد شرایط لازم خیلی سهل و راحته،
واجب ( ِ عقلی) هست که با تبعیت از نظرات برخواسته از تحقیق عمیق در روایات، حجت و دلیلی برای پاسخ به خدا داشته باشه که چرا فلان کار رو با اون کیفیت انجام دادی یا چرا ندادی!!!
(خیلی ها باید جواب این «چرا انجام ندادی» رو بدن!)