این سوال بارها پرسیده میشود و در این مطلب به یاری خدا پاسخی کوتاه برایش مینویسم.
کسی که این سوال را میپرسد، معمولا هدفش نمای ظاهری ازدواج موقت است و الا تفاوت «وضو گرفتن» با «آب بازی کردن» مشخص است. وضوئی که بدون نیت صحیح باشد یا به صورت خاصی که گفته شده انجام نشود، اسمش وضو نیست.
ازدواج موقت هم همینگونه است. یک سری موارد باید رعایت شود تا اسمش ازدواج موقت بشود. نگاهی به این ضوابط، تفاوت آن با زنا را مشخص میکند:
-
بدون «رضایت زن»، ازدواج موقت امکانپذیر نیست
-
زن فقط در مدتی که از قبل تعیین شده، میتواند با مرد باشد و بعد از آن به هم حرام میشوند و نمیتوانند مثل قبل با هم رابطه داشته باشند
-
در ازدواج موقت باید «مهر» تعیین شود. عقد موقت بدون قرار دادن مهریه، باطل است
-
در ازدواج موقت با دختر غیربالغ یا دختر غیررشیده (و طبق نظر برخی مراجع با دختر باکره) نمیتوان بدون اجازه از پدرش ازدواج موقت کرد
-
با زنشوهردار، زن فوت شده، زن بیدین، محارم (مادر و خواهر و عمه و خاله و ...) نمیتوان ازدواج موقت کرد
-
پس از جدا شدن زن و مرد در ازدواج موقت دارای رابطه، زن نمیتواند بلافاصله با فرد دیگری ازدواج کند و لازم است مدت زمانی (که گاهی تا 45 روز هم طول میکشد) صبر کند
-
مردی که با زنی ازدواج موقت میکند، در برخی موارد با همان خانم ازدواج دائم میکند (در حالیکه در مردان زنی که حاضر به رابطه نامشروع شده را قابل اعتماد برای زندگی نمیدانند)
خواهشا قبل از ادامه مطلب، تکتک موارد بالا را مجددا مرور کنید ببینید آیا در رابطه نامشروع نیز چنین است؟
البته این موارد بالا را برای کسانی گفتم که فقط بخواهند با چشم ظاهربین نگاه کنند و الا برای کسی که به خدای بیهمتا ایمان دارد، تفاوتهای زیباتری از چشمانداز قلبشان آشکار است؛
ازدواج موقت مورد رضای خداست اما زنا مورد غضب و سخط الهی. فردی که ازدواج میکند در کلام خدا1 و اهلبیت2، وعده به رزق و روزی داده شده در حالی که در روایات متعدد3 بر فقر دنیا و آخرت کسی که زنا میکند تاکید شده. در قرآن نیز بر تنگدستی کسی که از یاد خدا روگردان شود4 تاکید شده و رفتن به سمت عمل نامشروع که از بینبرنده روح ایمان است،5 مصداقی از این رویگردانی است.
امیدوارم این مختصر، مطلب مفیدی بوده باشد و ما را از نظرات تکمیلی خود بیبهره نگذارید.
___________________
1) سوره نور آیه 32: وأنکحوا الأیامی منکم والصالحین من عبادکم وإمائکم إن یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع...
2) برای نمونه: التمسوا الرزق بالنکاح - تزوجوا النساء؛ فإنهن یأتینکم بالمال - اتخذوا الأهل فإنه أرزق لکم - جاء رجل إلی النبی صلی الله علیه و آله فشکا إلیه الحاجة، فقال: تزوج، فتزوج فوسع علیه - الکافی عن إسحاق بن عمار قلت لأبی عبد الله علیه السلام الحدیث الذی یرویه الناس حق؛ أن رجلا أتی النبی صلی الله علیه و آله فشکا إلیه الحاجة، فأمره بالتزویج، ففعل، ثم أتاه فشکا إلیه الحاجة، فأمره بالتزویج، حتی أمره ثلاث مرات؟ فقال أبوعبدالله علیه السلام: (نعم) هو حق. ثم قال: الرزق مع النساء والعیال.
3) برای نمونه ببینید: وسائل20/307 باب تحریم الزنا
إیاک والزنا فإنه یمحق البرکة...
فی الزنا خمس خصال...یورث الفقر...
فی الزنا ست خصال...یقطع الرزق...
اتق الزنا فإنه یمحق الرزق...
الکافی2/447: الذنوب التی...تحبس الرزق الزنا...
4) سوره طه آیه 124: ومن أعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکا...
5) منلایحضرهالفقیه4/22/4987: اذا زنی الزانی خرج منه روح الایمان
الکافی2/280/11: إذا زنی الرجل فارقه روح الایمان