در صحبتهای پیرامون ازدواج موقت و مجدد، زیاد واژه «خیانت» از سوی زنان به مردان نسبت داده میشود. در این مطلب به این واژه از منظر دینی نگاهی میاندازیم با امید به اینکه شک و شبههای در دل مومنین باقی نماند.
واژه خیانت و مشتقاتش 16 بار در قرآن به کار رفته. (یوسف52، انفال27و58و71، نساء105و107، حج38، تحریم10، مائده13، بقره187، غافر19)
خیانت مقابل امانت است.
لغتشناسان خیانت را منع حق و مخالفت با حق معنا کردهاند.
خیانت دو سر دارد: خیانتکننده و خیانتشونده.
در اکثر آیات مورد اشاره، خیانتشونده خدا یا پیامبرش است و خیانتکننده یک فرد یا گروه از انسانها. که در این آیات خیانت همان مخالفت و ضدیت با حق معنا شده است.
در دو آیه قرآن صحبت از خیانت بین انسانها شده که یکی از آنها مربوط به خیانت انسان به همسرش است.
خدا برای کافران زن نوح و زن لوط را مثال آورد که تحت (فرمان) دو بنده صالح ما بودند
و به آنها خیانت کردند و آن دو شخص (با وجود مقام نبوت) نتوانستند آنها را از (قهر) خدا
برهانند و به آنها حکم شد که با دوزخیان در آتش درآیید. (آیه 10 سوره تحریم)
تفسیر مجمعالبیان طبرسی، خیانت این دو زن را افشای رازهای آن دو پیامبر نزد مشرکین دانسته است. (مثلا به دشمنان، ایمان آورندگان به آن دو پیامبر را معرفی میکردند.)
اگر به آیات قبلتر آن برگردیم، نمونهای دیگر از خیانت دو زن به پیامبر عظیمالشان اسلام را میبینیم؛ عایشه دختر ابوبکر و حفصه دختر عمر (لعنهم الله اجمعین)
عایشه و حفصه هر دو همسران پیامبر اسلام بودند که پیامبر یک راز را به آنها گفت. (در اینکه چه رازی بوده حرفهای متعددی گفته شده اما بنا دو حدیثی که از دو کتاب معتبر در اینجا نقل کردم چنین بدست میآید که پیامبر با خانمیازدواج موقت کرد و این موضوع را به بعضی از همسرانش گفت) اما آن راز افشا شد و پیامبر هم توسط آن همسرانش به «فحشاء» متهم شد(!)
از اینجا میتوان متوجه شد که وقتی مردی به همسرش میگوید که من ازدواج موقت کردهام و آن زن بجای پذیرش حکم مسلم الهی، او را به خیانت متهم کرده و بعضا آبروی او را هم پیش دیگران میبرد، با توجه به آیات و روایات بالا باید گفت که خیانتکار واقعی این زن است نه آن مرد!
___________________________
در حاشیه: آیات ابتدایی سوره تحریم (که در بالا نیز به آن اشاره شد) با این عبارت جالب خدا خطاب به پیامبر اکرم شروع میشود: ای پیامبر! چرا چیزی که خدا به تو حلال کرده را بر خودت حرام میکنی تا رضایت زنانت را بدست آوری؟!
که اگر بنا به آنچه اشاره شد، این آیات را درباره ازدواج موقت پیامبر بدانیم، معنای خیلی واضحی در زمینه کسب رضایت همسران در این مورد بدست میآید.
هفته گذشته نیز نامه پرنکتهای از مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در وبلاگ درج شد که این عبارتش جالبه: در فرهنگ اسلامی گرچه مدارا با همسر و خشنودسازی وی موجب خشنودی خداوند است، اما در موضوع ازدواج مجدد به لحاظ آثار مهمیکه در هدایت غریزه جنسی به مسیرهای مشخص و ضابطهمند، حراست از خانواده و حل معضلات اجتماعی دارد، صحت و یا حتی رجحان ازدواج مجدد به رضایت همسر اول موکول نشده است.