چند فتوا از آقای بهجت

یکی از مشکلاتی که ملت در بحث تقلید، با آن دست به گریبان هستند اختلاف فتاوای مراجع در مسائل متعدد است. این مساله در خصوص مسائل مربوط به ازدواج بیشتر خود را نشان میدهد که مثلا از دید مرجع پسر این عقد مشکلی ندارد و از دید مرجع دختر اشکال داره طوریکه مثلا با مراجعه به بخش مربوطه در صراط النجاة آقای خویی و تبریزی میبینید که اینگونه مسائل بوفور دیده میشود.

حالا گذشته از اینکه اینجا حکم مساله رو چطوری باید تعیین کرد و اصلا تقلید چیه، امروز فتوای جالبی از آقای بهجت دیدم که میتونه برای همه جالب توجه باشه:

سوال: اگر مردی دختری را بدون اذن پدر به عقد موقت خود درآورد، در صورتی که مرجع تقلید آن دختر چنین عقدی را باطل می‏داند، آیا محرمیت مادر دختر و دیگر احکام ازدواج بر آن مترتب می‏شود؟

پاسخ: هر کدام از مرد و زن و مادر او یا غیر او، به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند.

منبع: وبسایت آقای بهجت، استفتاء اختلافات مرجع دختر و پسر

ضمنا سایت ایشان (تا این لحظه) 63 استفتاء خواندنی از آقای بهجت درباره متعه درج کرده که جالب توجه است.

____________________________________
با توجه به اینکه آدرس صفحات سایت ایشون هرازچندگاهی عوض میشه (بدلیل تغییر قالب و...) برای رفاه خوانندگان این وبلاگ، متن این 63 استفتاء عینا به نقل از آدرس بالا در ادامه درج می‌شود.

حکم ازدواج موقّت
527. ازدواج موقّت از نظر اسلام چه حکمی دارد؟
ج. جایز، بلکه مستحبّ است.

جواز مطلق ازدواج موقّت
528. آیا برای مردی که همسر دایم دارد، ازدواج موقّت جایز است؟
ج. جایز است.

اگر پدر اجازه‏ی ازدواج با کفو را ندهد
529. اگر پدر تا بیست یا سی سال دختر خود را تزویج نکند و دختر هم بخواهد با کفو شرعی خود صیغه کند، آیا اذن پدر لازم است یا خیر؟
ج. با فرض آن که دختر رشیده و عاقله است و زوجی را که برای خود در نظر گرفته کفو او می‏باشد و با اجتماع تمام شرایط، پدر از اذن امتناع نماید، اعتبار اذن پدر ساقط می‏شود و در هر حال رعایت احترام پدر و استیذان از او بشود خصوصا در عقد انقطاعی، واللّه‏ العالم.

صیغه دختر بدون اذن پدر
530. آیا دختر باکره‏ای را که بالغ و عاقل و رشیده است، بی‏اذن پدر او می‏توان متعه کرد؟
ج. بنابر احتیاط، تکلیفا باید از پدر یا جدّ پدری خود اجازه بگیرد، چون تکوینا مفسده دارد.

اجازه پدر در دختر غیرباکره
531. زنی که در اثر زنا یا پریدن، بکارتش از بین رفته باشد، آیا برای ازدواج موقّت اجازه گرفتن از پدرش لازم است یا خیر؟
ج. اگر بکارتش به جماع از بین رفته، نیاز به اجازه ندارد.

عقد موقت دوشیزه بدون اطلاع دادن به خانواده‏اش
532. آیا صیغه خواندن برای دختر باکره بدون اطلاع خانواده‏اش صحیح است؟ صحبت کردن آن‏ها با هم‏دیگر چه حکمی دارد؟
ج. باید احتیاطا با اجازه‏ی پدر دختر باشد و صحبت کردن بدون اجرا عقدی مثل صحبت کردن با نامحرم‏های دیگر است.

زایل شدن بکارت با غیر جماع
533. آیا ازدواج موقت با دختری که بکارتش از راه غیر شوهر کردن از بین رفته است، نیاز به اذن پدر دارد؟
ج. اگر به غیر جماع زایل شده، باز هم نیاز به اذن پدر دارد، بنابر احتیاط ذکر شده.

اعتماد به گفته دختر در عقد موقت
534. در عقد موقت آیا به صرف گفته‏ی دختر که «پدر او راضی است»، نیازی به گرفتن پاسخ پدر هست یا خیر؟
ج. ظنّ به صدق او باشد، کفایت می‏کند.

صیغه جهت رابطه شغلی
535. اگر در ازدواج موقت با دختر باکره بالغه و رشیده، ـ که فقط به منظور رابطه‏ی متعارف شغلی و... باشد، نه مسایل زناشویی ـ، آیا اجازه ولیّ او شرط است؟
ج. در لزوم اجازه به نحوی که ذکر شد، فرقی نمی‏کند.

صیغه برای فرار از گناه
536. دختری بالغ ـ که قبلاً توسّط زنا ازاله‏ی بکارت شده است و خانواده‏ی او مطّلع نمی‏باشند ـ تمایل به متعه با مرد مسلمانی را دارد. لکن حاضر به مطّلع کردن خانواده نیست و مرد مُصرّ به اذن از ولی است و از طرفی احتمال دارد که در پنهانی به زنا بیفتد. آیا بدون اذن، عقد موقّت وی جایز است؟
ج. در این فرض جایز است.

تخلف از اذن پدر در ازدواج دایم
537. پدر به دختر اذن ازدواج دایم داده، آیا می‏تواند عقد انقطاعی کند؟
ج. تکلیفا بنابر احوط، جایز نیست و وضعا صحیح است.

ازدواج با کسی که پدرش فوت کرده است
538. اگر پدر دختر باکره‏ای فوت کرده باشد، می‏توان او را صیغه نمود؟
ج. اگر جدّ پدری ندارد، جایز است.

ازدواج موقت و رابطه‏ی آن با نظام اجتماعی
539. آیا ازدواج موقت مرد به نفع جامعه است یا باعث متلاشی شدن جامعه می‏گردد؟
ج. به نفع جامعه است.

عدم ذکر مدّت و مهر در عقد موقّت با فرض دخول
540. عقد موقّتی واقع شده است که به جهت جهل به مسأله یا فراموشی، مدّت و مهر را مشخّص نکرده‏اند و جماع واقع شده است، حکم قضیه چیست؟
ج. حکم زنا را ندارد و اگر قصد مطلق نکاح را داشته‏اند، منقلب به عقد دایم و مهرالمثل می‏شود.

عدم زوال محرمیّت با مادر زن بعد از پایان مدّت عقد
541. خانمی دختر نابالغ خویش را برای مدّت دو روز برای مردی صیغه می‏خواند. آیا بعد از اتمام زمان صیغه به طور دایمی برای این خانم محرم است یا خیر؟
ج. بله محرم است، اگر با اذن ولیّ شرعی او بوده است و احوط این است که مدّتی پس از بلوغ را هم جزو زمان عقد قرار دهند هر چند بعدا زوج ابرا کند و آن زمان را ببخشد.

ازدواج موقت پسر و دختر با انگیزه‏های مختلف
542. اگر پسر و دختری بخواهند از طریق ازدواج موقّت با همدیگر رابطه‏ی شرعی داشته باشند، در صورت‏های زیر چه شرایطی معتبر است؟
1) اگر رابطه صرفا رابطه‏ی متعارف شغلی یا تحصیلی باشد؟
2) اگر رابطه صرفا به خاطر استمتاع، جنسی بدون دخول باشد؟
3) اگر رابطه به خاطر آمیزش جنسی (دخول) باشد؟
ج. در تمام صور جایز است، ولکن در باکره با اجازه‏ی پدر احتیاطا.

عقد موقّت برای محرمیّت
543. اگر شخصی دختربچّه‏ی خود را که قابل تمتّع نیست، به مدّت کوتاهی به منظور محرم شدن مادر آن بچّه به داماد، به عقد انقطاعی وی درآورد، آیا مادر آن بچّه به آن شخص محرم می‏شود؟
ج. بله، محرم می‏شود؛ هر چند احتیاط این است که مقداری بعد از بلوغ را هم داخل کند، هر چند بعدا شوهر بقیه مدت را ابرا کند.

شرایط ازدواج موقت
544. ازدواج موقت چه شرایطی دارد؟ آیا برقراری رابطه با نامحرم به این نیّت که در آینده با هم ازدواج کنیم جایز است؟
ج. باید در ازدواج موقت مهر و مدت معین شود و بنابر احتیاط با اجازه‏ی پدر دختر صیغه‏ی صحیح خوانده شود، و رابطه با نامحرم حرام است.

ازدواج موقت و ضرر به دختر
545. آیا ازدواج موقت که موجب از بین رفتن بکارت می‏شود، به ضرر دختر نیست؟
ج. امکان دارد.

نفقه زن در ازدواج موقت
546. آیا در ازدواج موقت نفقه زن بر مرد واجب است؟
ج. خیر، واجب نیست.

تفاوت عقد موقت و زنا
547. فرق صیغه عقد موقت و زنا چیست و آیا مرد خودش می‏تواند عقد را جاری کند؟
ج. عقد موقت مثل دایم مشروع و مشروط به شرایط است و مرد هم می‏تواند صیغه‏ی صحیح را جاری کند و هم چنین زن نیز می‏تواند صیغه را خود جاری نماید.

حرمت مادر زن بر داماد در عقد موقت
548. آیا در ازدواج موقت نیز مادر زن بر داماد حرمت دایمی پیدا می‏کند؟
ج. بله.

وکیل گرفتن جهت اجرای صیغه عقد
549. حکم وکیل گرفتن و خواندن صیغه در عقد موقت چیست؟
ج. به ذیل مسأله‏ی 1883 رساله رجوع شود.

حقوق همسران در ازدواج موقت
550. زن و مردی که صیغه شده‏اند، چه حقوقی نسبت به هم دارند؟
ج. مرد حق استمتاع و زن حق مهر دارد.

سهو در مهریّه‏ی عقد موقّت
551. فردی قبل از ازدواج دایم، ازدواج موقّت کرده است و توافقی که روی مهریّه عقد دایم شده بود را سهوا مهریّه عقد موقّت قرار داده‏اند، تکلیف چیست؟
ج. احتیاط در این است که شوهر مدت عقد موقت را ببخشد و زن هم او را از مهر ابرا کند و باز عقد موقّت را تجدید کنند.

بذل مدت ولیّ یا قیّم صغیر
552. در عقد موقّتِ صغیر، آیا ولیّ یا قیّم وی می‏تواند بذل مدّت به زوجه نماید؟
ج. ولیّ یا قیّم با اذن حاکم می‏تواند با گرفتن مالی از زوجه که به نفع صغیر است، بذل مدت نماید و احتیاط در موارد امکان صبر ـ مثل نزدیک بودن زمان بلوغ ـ ترک نشود.

شرط نفقه در ازدواج موقت
553. در عقد ازدواج موقّت، آیا شرط نفقه نافذ است؟
ج. اگر شرط اعطای مقدار نفقه باشد، ظاهرا آن شرط الزام‏آور است، اگرچه تخلّف آن موجب خیار در عقد نکاح نیست.

اختلاف زوجه با زوج و عاقد در دایم یا موقّت بودن عقد
554. بین زوجین اختلاف شده و زوجه می‏گوید عقد، دایم بوده و زوج و عاقد می‏گوید موقّت بوده است. قول کدام یک مقدّم است؟
ج. ظاهرا قول زوج و عاقد مقدم است؛ زیرا آن‏ها منکر علقه‏ی زوجیّت پس از مدت هستند و زوجه مدّعی آن است که اگر زوجه بیّنه اقامه نکند، منکر حلف می‏کند. گرچه احتیاط در این است که زوج پس از انقضای مدّتی که قایل است، طلاق را اجرا کند.

اجرای عقد موقت بدون حضور شاهد
555. آیا انسان بدون وجود شاهدی می‏تواند صیغه عقد موقت را بخواند؟ در صورت مواجه شدن با نیروهای انتظمی چگونه باید جواب دهد؟
ج. بدون شاهد هم می‏توانند عقد بخوانند و قول آن‏ها هم به خواندن عقد، قابل قبول است.

کم‏ترین و بیشترین زمان ازدواج موقت
556. کم‏ترین و بیشترین زمان ازدواج موقت چه قدر است؟
ج. مقدار، منوط به رضایت طرفین است و فرقی بین این که زمان آن بلند یا کوتاه باشد نیست؛ پس در طرف طول زمانی که مظنون است عدم بقا تا آن زمان تا به سفاهت نرسد، و در طرف کوتاهی، به لحظه معیّن با قابلیت استمتاع؛ اگرچه به غیر جماع باشد در آن زمان کافی است.

تمدید عقد موقت
557. در عقد موقت اگر هنوز مدت تمام نشده باشد می‏توان مدت را تمدید کرد، یا این که آن را به عقد دایم تبدیل کرد؟
ج. قبل از پایان مدت یا بخشیدن بقیه مدت، عقد دایم یا موقت باطل است. (جهت اطلاع بیشتر به مسأله‏ی 1904 رساله رجوع شود.)

بطلان عقد موقّت با عدم تعیین مهر و تحقّق وطی به شبهه
558. مردی زنی را به این صورت فریب داده که به او گفته من تو را به نکاح دایم خود درمی‏آورم، ولی شرط نکاح دایم این است که اوّل تو را به عقد موقّت درآورم. او را بدون تعیین مهر به عقد موقّت درآورده، با رضایت زن، و پس از آن، از او ازاله‏ی بکارت کرده و مبلغی را به او داده و او را رها کرده است. آیا این عقد صحیح است؟ حکم قضیه را بیان فرمایید.
ج. چون مهر را در عقد موقت تعیین نکرده، آن عقد باطل بوده است. اگر مرد دانسته این کار را کرده، این وطی از طرف او زنا است، ولی چون زن این را نمی‏دانسته از طرف او وطی به شبهه بوده و در وطی به شبهه چه از طرف زن به تنهایی یا از طرف هر دو باشد، زن استحقاق مهرالمثل را دارد و چون ازاله‏ی بکارت شده، استحقاق مهرالمثل باکره را دارد و ارش‏البکارة هم در همان مهر تداخل می‏کند.

حکم عدم ذکر مدّت در عقد موقّت
559. اگر در ازدواج موقت از روی فراموشی و یا به علت جهل نسبت به مسأله، ذکر مدّت انجام نشود، حکم آن چیست؟
ج. آن نکاح باطل است، ولی اگر قصد عاقد به قصد اصل نکاح منحل شود و قصد متعه از باب تعدّد مقصود باشد، عقد منقلب به دایم می‏شود، به خلاف وحدت مقصود؛ و در موردی که تحلیل قصد واضح نیست، احتیاط در این است که اگر راضی به دوام باشند، عقد را تجدید کنند و اگر راضی به آن نباشند، طلاق دهند.

عدّه‏ی متعه
560. عدّه‏ی زنی که حیض می‏شود ـ در ازدواج موقت ـ دو حیض است. حال اگر زن بعد از انقضای مدت بلافاصله حیض شود و پس از انقضای حیض و پاک شدن و فاصله شدن کم‏ترین زمان پاکی که 10 روز است با خوردن قرص حیض شود ـ که مجموع مدّت عدّه مثلاً 20 روز می‏شود ـ آیا می‏تواند شوهر کند؟
ج. ظاهرا می‏تواند.

متعه در عدّه‏ی رجعیّه
561. در عدّه‏ی رجعیّه فردی عیال قبلی خود را متعه می‏کند. آیا متعه صحیح است؟ و آیا عمل او رجوع محسوب می‏شود؟
ج. متعه لغو است، ولی رجوع محسوب می‏شود، ظاهرا.

مجهول بودن زمان متعه
562. اگر در عقد متعه مدّت ذکر شود ولی مجهول باشد، مثل بازگشت فلان مسافر از سفر، آیا متعه باطل است یا به دایم منقلب می‏شود؟
ج. ظاهرا متعه باطل است.

اعتبار قول زن در یائسگی و بیوه بودن خود
563. اینجانب تصمیم به ازدواج موقّت با زن یائسه‏ای دارم. اگر از وی سؤال کنم که یائسه هستی و در جواب بگوید آری، هم چنین اگر سؤال شود که شوهر دارد یا نه، بگوید شوهر ندارم، آیا قول او شرعا حجّت است و من می‏توانم با او ازدواج کنم؟
ج. اگر بر کذب او یقین ندارید، ادّعای او در این که خلیّه است و می‏تواند شوهر کند قابل اعتماد است و اگر متّهمه است، بهتر است مراعات احتیاط شود.
564. دختری 24 ساله هستم. حدود 6 سال پیش در حالی که باکره بودم، به صیغه‏ی موقّت مردی درآمدم و اکنون بعد از 6 سال احتمال 99% می‏دهم که نه مهریّه تعیین شده بود و نه مدّت عقد مشخص گردیده بود و اکنون هم هیچ دسترسی به آن مرد ندارم. تکلیف بنده چیست؟ آیا بنده به عقد دایم ایشان درآمده‏ام یا این که عقد باطل بوده و اکنون می‏توانم ازدواج کنم؟
ج. اگر عقد دایم بوده و مهر قرار داده نشده، به مهرالمثل برمی‏گردد و اگر عقد موقّت بوده و مهر قرار داده نشده، عقد باطل است و اگر عقد موقّت بوده و زمان ذکر نشده، در صورتی که قصد خصوص عقد موقت ـ به طوری که بر عقد دایم اصلاً راضی نباشد ـ نشده، به دایم منقلب می‏شود.

ازدواج موقّت 99 ساله
565. آیا ازدواج موقّت 99 ساله صحیح است و آیا حکم عقد دایم را پیدا می‏کند؟
ج. تا هر مقداری که به سفاهت نرسد، ازدواج موقّت صحیح است.

جهل به تعیین زمان و مهر در عقد
566. اگر بدون علم به لزوم تعیین مهر و زمان در ازدواج موقت، زن و مردی ازدواج کنند و فرزندی حاصل شود، بعد به لزوم تعیین پی ببرند، آیا ازدواج آن‏ها حرام بوده و بچه آن‏ها حلال‏زاده نمی‏باشد؟
ج. اگر منقلب به ازدواج دایم نشده باشد، وطی به شبهه و آن فرزند، فرزند شبهه و حلال زاده است.

اجبار مرد بر بخشش مدت عقد
567. در ازدواج موقت، در شرایطی که زن در عسر و حرج واقع شود، آیا اجبار مرد بر بذل مدت باقی مانده صحیح می‏باشد؟
ج. خیر، مگر از جانب حاکم شرع جامع شرایط باشد.

چگونگی ازدواج موقت با زنان غیر مسلمان
568. آیا نحوه ازدواج موقت با زن مسلمان و غیر مسلمان متفاوت است؟ اگر زن و مرد از دو جای متفاوت و با زبان مختلف باشند، نحوه جاری ساختن صیغه موقت چگونه است؟
ج. نحوه‏ی ازدواج تفاوت ندارد و در اجرای صیغه، باید هر کدام بفهمد که عقد ازدواج را اجرا می‏کند.

عقد موقت با اهل کتاب بدون مهریه
569. ازدواج موقت با زنان اهل کتاب که بدون مهریه، راضی به این ازدواج باشند صحیح است؟
ج. باید مهر معیّن داشته باشد.

ازدواج موقّت با زوج مدّعیِ اسلام و انکشاف زرتشتی بودن وی
570. مردی است زرتشتی به زن مسلمانی مراجعه و خود را مسلمان و پیرو شریعت مقدّس اسلام معرّفی می‏کند. مطابق موازین شرع اسلام، نزد عاقد مسلمان و واجد شرایط با انعقاد عقد ازدواج به طریقه‏ی اسلمی و به صورت موقت آن زن را تزویج و در سند نکاحیّه رسمی، مذهب خود را مسلمان اعلام می‏دارد. بعدا معلوم می‏گردد که او مجوسی است، حاصل این ازدواج دو فرزند است. حکم ازدواج فوق چیست؟ آیا این مرد و دو نفر فرزندان مذکور مسلمان شناخته می‏شوند؟ زوجه مذکوره چه وظیفه‏ای دارد؟
ج. طریقی برای صحّت نکاح زن مسلمان با مرد غیر مسلمان حتی در عقد موقت نیست، اگرچه کتابی یا مجوس باشد. پس با تفحّص از حال فعلی و سابق، اگر اسلام مرد احراز شد که ملتزم به لوازم اسلام و ایمان است و در حال عقد این چنین بوده است، یا آن‏که اماره‏ی معتبر بر اسلام و ایمان آن وقت به دست آمد که احکام اسلام بار می‏شود؛ و در غیر این صورت نسبت اولاد به مادر صحیح است و آن‏ها تابع مادر ـ که اشرف است در اسلام ـ می‏باشند و جدایی مادر از زوج لازم و متعیّن می‏گردد و عدّه‏ی وطی به شبهه بر مادری که ندانسته بوده، ثابت است.

ازدواج موقّت با زن مجوسی
571. آیا ازدواج موقّت با زن مجوسی جایز است یا نه؟
ج. محلّ تأمّل است. پس باید احتیاطا ترک شود.

عقد موقّت اهل کتاب توسط مرد مسلمانی که همسر مسلمان دارد
572. آیا مرد مسلمانی که همسر مسلمان دارد، می‏تواند زن اهل کتاب را به عقد موقّت خود درآورد؟
ج. می‏تواند با آنان به صورت عقد موقت ازدواج کند.

عقد موقت زنان فاحشه
573. آیا فواحش را می‏توان عقد موقّت کرد؟
ج. بله، می‏شود، هر چند خلاف استحباب است.

به عقد درآوردن زنان خیابانی
574. متعه نمودن زنان بدکاره چه حکمی دارد؟ و باید شرایط ازدواج موقت از نظر عده و... رعایت شود یا نه؟
ج. متعه کردن آن‏ها قبل از توبه‏ی شان، کراهت دارد و باید تمام شرایط ازدواج موقت رعایت شود.

عدم لزوم فحص از عده‏ی زن
575. مردی زنی را به عقد موقّت خود درمی‏آورد. در بین مباشرت با آن زن شکّ می‏کند که آیا او از زنانی است که زیاد صیغه می‏شود و عدّه نگه نمی‏دارد یا نه؟، آیا تحقیق واجب است؟
ج. واجب نیست.

ثبت ازدواج موقت
576. آیا در ازدواج موقت نیازی به ثبت آن در محضر رسمی می‏باشد؟
ج. شرعا لازم نیست.

صیغه زن بدون اجازه از همسر
577. اگر مردی به همسرش دسترسی نداشته باشد، آیا بدون اجازه او می‏تواند زنی را صیغه کند؟
ج. بله، می‏تواند.

ازدواج موقت مرد با داشتن همسر دایم
578. آیا مرد با داشتن همسر دایم، می‏تواند ازدواج موقت کند؟ رضایت و اجازه همسر دایمی او چه نقشی دارد؟
ج. می‏تواند و نیازی به اجازه‏ی همسر دایمی ندارد.

ازدواج موقت برای کسی که طواف نساء را انجام نداده است
579. کسی که طواف نساء و نماز آن را به جا نیاورده، آیا می‏تواند ازدواج موقت کند؟
ج. خیر، نمی‏تواند.

فرزند حاصل از ازدواج موقت
580. فرزندی که از ازدواج موقت متولد می‏شود مربوط به پدر است یا مادر؟
ج. مربوط به هر دو است.
581. آیا این مطلب صحیح است که مسؤولیت طفل حاصل از نزدیکی در زمان ازدواج موقت با مرد نمی‏باشد؟
ج. خیر، صحیح نیست.

زنا در ایام عقد موقت
582. در ازدواج‏های وقت، که گاهی شوهر برای مدتی طولانی مفقود می‏شود، اگر زن در این مدت مرتکب زنا شود، آیا بر شوهرش حرام ابدی می‏شود؟
ج. خیر، حرام نمی‏شود.

فریب مرد در ازدواج
583. زنانی که شناخته شده هستند که فقط برای گرفتن مهریه ازدواج می‏کنند و بعد از گرفتن آن از شوهر جدا می‏شوند، اگر کسی عالم یا جاهل به این موضوع با آن‏ها ازدواج کند و این بلا بر سر او آید، آیا می‏تواند از دادن مهریه خودداری کند یا خیر؟
ج. خیر، باید مهریه را بدهد؛ ولی در موقت تا مدت تمام نشده، حق استمتاع دارد و در دایم، طلاق به دست شوهر است و اگر ادعای تدلیس در بین است، به حاکم شرع مراجعه می‏شود.

انکار طفل در عقد موقت
584. شخصی زن جوانی را متعه کرده و با اقرار خود مواقعه نیز انجام شده و زن مزبور پس از آن حامله شده است و طفل را به مرد متمتّع نسبت می‏دهد ولی مرد منکر الحاق ولد به خود می‏باشد. آیا قسم به نفی ولد از طرف مرد در این صورت مشروعیّت دارد؟
ج. اگر معلوم نباشد که به مجرد احتمال یا گمان نفی کرده، به نفی ولدِ شوهر، ولد منتفی می‏شود ظاهرا، اگرچه نفی برای او بدون علم تکلیفا جایز نیست؛ اگرچه عزل نماید یا ظنّ به انتفا داشته باشد یا زن را متهمه بداند، و علی ای حال در عقد انقطاعی لعان نیست.

نفی فرزند در ازدواج موقت
585. فرزندی که در ازدواج موقت حاصل می‏شود، اگر زن آن را به مرد نسبت دهد، مرد می‏تواند آن را از خود نفی کند؟ اگر اقرار به مباشرت داشته باشد، نفی ولد چه حکمی دارد؟
ج. خیر، اگر علم به نفی ندارد نمی‏تواند نفی ولد کند و با علامات مفیده‏ی ظن به انتفا، محکوم به لحوق است به واسطه‏ی فراش، و در صورت نفی زوج، ولد بدون لعان از او منتفی است.

عدم اطلاع از وضعیت شوهر در عقد موقت
586. تکلیف زنانی که برای چند سال به ازدواج موقت مردی در می‏آیند؛ ولی بعد از مدتی دیگر، از آن مرد خبری نمی‏شود، چه می‏باشد؟
ج. باید صبر کنند تا مدت عقدشان تمام شود.

اطاعت زن از مرد در عقد موقت
587. در ازدواج موقت، حدود اطاعت زن از شوهر، شامل چه مواردی می‏باشد؟
ج. در استمتاعات باید تمکین کند.

تبدیل عقد موقّت به دایم
588. هر گاه زنی را یک ساله متعه کرده پس از شش ماه می‏خواهد او را به عقد دایم درآورد، وظیفه چیست؟
ج. آن شش ماه دیگر را ببخشد، بعد او را عقد کند.

بخشش نصف مدّت
589. در عقد موقّت، شوهر نصف مدّت را می‏بخشد. آیا مهر هم تقسیط می‏شود یا همه‏ی مهریه را باید بپردازد؟
ج. اگر قبل از دخول باشد، نصف مهر و اگر بعد از دخول باشد، تمام مهر را باید بپردازد.

16 سال پیش نگاشته شده

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ نگاهی به تاریخچه قبرستان بقیع (1389/6/26)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما