مدتیه نکته فقهی پیرامون متعه نگفتم. این هم یکی از نکات مفید که خصوصا به درد برادران خارج ایران و خواهران داخل ایران! میخوره.
نظر سیدنا آیةاللهالعظمی سیستانی از بخش الکفر وعدم الکفاءة از جلد سوم کتاب منهاجالصالحین:
مسألة 205: لا یجوز للمسلمة ان تتزوج الکافر دواماً أو متعة سواء أکان اصلیاً کتابیاً کان أو غیره، ام کان مرتداً عن فطرة کان أو عن ملة، وکذا لا یجوز للمسلم أن یتزوج غیر الکتابیة من اصناف الکفار ولا المرتدة عن فطرة کانت أو ملة، واما النصرانیة والیهودیة فالاظهر جواز التزوج بها متعة، والاحوط لزوماً ترک نکاحها دواماً.
1- جایز نیست (=حرام است) که زن مسلمان با مرد غیرمسلمان بصورت دائم یا موقت ازدواج کند.
2- جایز نیست که مرد مسلمان با غیر اهل کتاب مثل انواع کفار و یا مرتدین ازدواج کند. اما در مورد مسیحیان و یهودیان میتواند با آنها ازدواج موقت کند اما بنابر احتیاط واجب ازدواج دائم با آنان را نیز ترک کند.
مسألة 207: لا یجوز الزواج بالکتابیة ولو انقطاعاً علی المسلمة من دون اذنها، واما الزواج انقطاعاً باذنها ففیه اشکال أیضاً والاحوط لزوماً ترکه.
3- جایز نیست مرد مسلمان با داشتن همسر مسلمان با اهل کتاب ازدواج کند ولو موقت. حتی ازدواج موقت با اجازه او نیز محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است.
لازم به ذکر است که در این مساله (نیاوردن هووی غیرمسلمان بر سر زن مسلمان ولو موقت) آقای سیستانی سخت ترین حکم را در بین فقهای مشهور عصر حاضر ایراد فرموده اند. در مقابل بسیاری از فقهاء از جمله آقای تبریزی و خویی رحمهما الله، ساده ترین فتوا را دارند و اذن همسر مسلمان را لازم نمیدانند:
سؤال 838: یذهب بعض المسلمین إلی بعض الدول غیر المسلمة، ویتمتع بالنساء غیر المسلمات، مع العلم بأن هذا المسلم عنده زوجة مسلمة فی بلاده وطبیعی هی لا ترضی قطعا بهذا التمتع فهل تمتعه هذا جائز أم لا؟
سید الخوئی: نعم جائز وفی أیة بلدة، والله العالم.
صراط - النجاة - ج 1 - ص 312
س 1164: بعض الشباب المؤمن یذهب إلی الدول غیر المسلمة، ویرید الزواج من الکتابیات بالمنقطع، بدون رضا زوجته المسلمة، ومدة العقد قد تکون یوما أو خمسة أیام، أو عشرة أیام أو سنة، فهل یجوز فی کل هذه الحالات، أو بشرط أن تکون الفترة قصیرة، وهل یضر اطلاع الغیر علیه؟
التبریزی: یصح الزواج إذا کانت المدة قصیرة - کأیام - بحیث لا یعد عند العرف أنه تزوج بزوجة أخری، وإذا شک فی الصدق العرفی لا یصح الزواج، ولا أثر لاطلاع الغیر وعدمه، والله العالم.
صراط النجاة - المیرزا جواد التبریزی - ج 3 - ص 388