زمان دقیق پایان متعه، فراموشی بیان شرط ضمن عقد، عده

یکی از خوانندگان وبلاگ طی نامه‌ای سوالاتی پرسیدند که 3تای آنها رو به همراه مقدمه
مناسب تشخیص دادم در وبلاگ درج بشه.
متن این سه سوال به همراه پاسخش از زبان متخصصین امر!

سلام
برادر محترم! مدتیه که مطالب وبلاگ شما رو دنبال می‌کنم.
با وجود این که با بسیاری از عقاید شخصیتون موافق نیستم اما از این که احکام و مسائل شرعی رو به طور دقیق مطرح می‌کنید خیلی ممنون‌ ام.
بنده پاسخ بعضی از سوالات شرعیم رو که نمی‌تونستم از کسی بپرسم (توی رساله هم تا جایی که گشتم ندیدم) با مراجعه به آرشیو شما پیدا کردم.
در مورد متعه و صیـ.ـغه موقت چند تا سوال دیگه هم دارم که اگر براتون مقدوره پاسخ بدید.

  1. جایی نوشتید که: "زمان اتمام (زمان حرام شدن طرفین به یکدیگر) هم باید دقیقا مشخص شود، در غیر اینصورت عقد باطل است"
    سوال اینه که زمان اتمام چه طوری باید مشخص بشه؟
    یعنی گفته بشه تا روز و ساعت فلان؟
    اگر مثلا گفته باشیم "از امروز تا سه ماه دیگه" این عقد باطله؟
  2. در صیـ.ـغه موقت، زن و مردی شرطی کردند، و این شرط قبل از خواندن صیـ.ـغه بینشان قبول شد، منتها در خواندن صیـ.ـغه عبارت "وبالشرط" به دلیل عدم اطلاع خوانده نشده.
    این صیـ.ـغه چه حکمی داره؟ درسته؟
    اگر درسته باز هم طرفین مقید به رعایت شرط هستند؟
  3. لطفاً بفرمایید مدت دقیق عدّه برای متعه باکره غیرمدخوله و غیر آن چند روز است؟

پاسخ ما:

بخش غیرقابل‌قبول عقائد شخصی‌م که طبعا یه چیزه و از برکات اونی که موجب ابراز برائت شما شده، اینه که اگه بنده کلمه «صیـ.ـغه» رو بدون «ـ.ـ» بنویسم، اینجا رو بنام دین و اسلام و امتداد ولایت ائمه! (نعوذ بالله) فیـlـتر میکنن. العاقل یکفیها الاشاره.

  1. اگر منظور از سه ماه دیگه دقیقا بین طرفین معلوم باشد که چه روزی هست و چه لحظه ای در آن روز، بله از نظر فقهی کفایت میکند اما اگر ابهام در روزش یا لحظه اش باشه خیر
    مثلا ممکن است
    » منظورشان از ماه، معلوم نباشد که قمری یا شمسی
    » یا معلوم نباشد که تا ساعت صفر بامداد یا تا غروب یا تا همین ساعت در آن روز؟
  2. درخصوص شرط، چون شرط از ارکان عقد دانسته نمیشود فلذا در فرض غفلت، میفرمایند در اصل عقد، مشکلی نیست و عقد درست است.
    اما عمل به آن شرط غیر ملفوظ:
    • اگر عقد «مبنیاً علیه» خوانده شده باشد: عمل به شرط را لازمه
    • اگر عقد «مبنیاً علیه» خوانده نشده باشد خیر، عمل لازم نیست
    منظور از مبنیاً علیه این است که آن مطلب شرط، در اذهان دو طرف کاملاً مسجل و مسلم و مفروض گرفته شده و بنا بر آن، عقد خوانده شده ولو سهواً به لفظ نیامده است.
  3. مدت دقیق عده در حالتهای مختلف را از لینک «عدّه edde» در ستون سمت چپ وبلاگ پیگیری کنید.
7 سال پیش نگاشته شده | | 8,344 بازدید

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما