سرخوردگی جن‍سی، مگس را الکلی می‌کند!

بنابر این مقاله که در مجله ساینس منتشر شده و بی‌بی‌سی هم بخش‌هایی از آن را ترجمه کرده؛ محققان دریافتند مگس‌های نری که مگس‌های ماده به آنها بی‌توجهی می‌کنند، به اندازه قابل ملاحظه‌ای، بیشتر از بقیه مگس‌ها، الکل می‌خورند.
این تحقیقات حاکی از آن است که الکل، مغز مگس را به شکلی تحریک می‌کند که به رضایت ناشی از کامیابی جنسی شباهت بسیار دارد.

رابطه بین الکل و این ماده شیمیایی که در انسان‌ها به نام نوروپپتیدوای معروف است، پیش از این، در مطالعات درباره موش‌های الکلی مورد توجه قرار گرفته بود.

به گفته گیل شوهت اوفیر، محقق موسسه پزشکی هوارد هیوز در ویرجینیای آمریکا و نویسنده این مقاله تحقیقی، مواد روانگردان به نوعی همان تاثیر رضایت‌آور‌های طبیعی را بر گیرنده‌های عصبی دارند و به همین دلیل در این پژوهش، از الکل، به عنوان نمونه‌ای از یک ماده‌ای قوی اثرگذار بر سیستم رضایتمندی، استفاده شد.

در یک آزمایش، مگس‌های نر در جعبه‌ای با ۵ مگس ماده باکره قرار داده شدند که پذیرای درخواست‌های جنسی مگس‌های نر بودند. در جعبه‌ای دیگر، مگس‌های نر کنار مگس‌های ماده‌ای قرار گرفتند که قبلا جفتگیری کرده بودند و به همین دلیل تلاش‌های مگس‌های نر را برای برقراری رابطه جنسی رد می‌کردند. غذاهایی که در دسترس مگس‌های قرارداده شده بود یا غذای ساده بود یا غذاهایی با ۱۵ درصد الکل.

این آزمایش نشان داد که مگس‌های نر که جفتگیری کرده بودند، از الکل پرهیز می‌کردند، اما مگس‌هایی که از نظر جنسی کامیابی نداشتند، به شدت به الکل رو آوردند...

______________________
پی‌نوشت: ضمن تشکر از آقا سعید که این مطلب رو برای ما فرستادند، برخی دوستان می‌گویند که چرا تو همه چیز رو به ازدواج موقت ربط میدی!؟
من نمی‌خوام همه چیزو ربط بدم. خیلی چیزا هست که ربطی به ازدواج موقت نداره. منتها بعضی از این خبرا رو که می‌خونم بی‌اختیار منو یاد برخی احادیث میندازه. مثلا همین مطلب بالا یادآور اون حدیث معروفه که خدا بر شیعیان ما هر ماده مست‌کننده را حرام کرد و در عوض متعه (ازدواج‌موقت) را برای آنان قرار داد. (+)
همچنین مطلب فوق (که به گفته محقق آن الکل به عنوان یک نمونه ماده مخدر در آن استفاده شده) بر این نکته تاکید می‌کند که نبودن امکان ازدواج یکی از مهم‌ترین علل گرایش به مواد مخدر در جامعه است.

نگارش: 12 سال پیش