هدایت به دست خداست نه بنده!

با همسر موقت گرامی‌ام صحبتی در مورد سایت فعلی شد و گفتم که اگر پیشنهادی برای بهتر شدنش داری بگو.

گفت: خنده‌ات می‌گیره اما؛ کاش می‌شد فکر مراجعین به سایت رو بخونی و حسب اون، بهشون یه سری لینک نشون بدی. مثلا اگه تازه واردن یه سری لینک و اگه حرفه‌ای هستن یه سری لینک دیگه! و اگه طرز فکر سیاسی خاصی دارن یه سری لینک دیگه! و ...
می‌دونم که رویایی و غیرممکنه اما کاش می‌شد و اینطوری خیلی بهتر مراجعین هدایت می‌شدند به راه مستقیم!

گفتم که غیرممکن نیست :)
من 2 سال پیش مطلبی نوشتم با عنوان «باگ CSS و جاسوسی در لینکهای مورد علاقه کاربر» که این مطلب در هزاران سایت مختلف فارسی کپی شد!!
با استفاده از آن تکنیک می‌توان تشخیص داد خواننده‌ای که در حال حاضر به سایت ما آمده، قبلا چه سایت‌هایی را در کامپیوترش دیده و حسب آن دقیقا همین مواردی که به نظر متعه‌ام خیالی می‌آمد، در دنیای واقعی عملی کرد اما یک نکته مهم‌تر وجود دارد و آن اینکه هدایت به دست خداست. کسی که دلش مریض باشد، بهترین استدلالات هم به چشمش بخورد، باز هم مخالف ازدواج موقت است و کسی هم که جویا و تسلیم در برابر حقیقت باشد (ولو با عرفی که در آن بزرگ شده، مطلوب نباشد) خدا او را هدایت می‌کند ولو فقط استدلالات مخالفین متعه را بخواند.
چه بسیار اتفاق افتاده که کسی با دیدن عملی ناشایست یا بی‌ادبی گفتاری دیگران در جامعه، متوجه برخی عیوب خودش شده و آن را اصلاح کرده. توجهی که ممکن است با صد تا منبر و موعظه هم حاصل نشود.

إنك لا تهدي من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء وهو أعلم بالمهتدين ﴿قصص56﴾

نگارش: 12 سال پیش