فیدخوان شخصی تحت وب

به زبان ساده، feed یا rss به خروجی استاندارد جدیدترین مطالب گفته می‌شود که نه برای استفاده مستقیم، بلکه برای تغذیه برخی نرم‌افزارهای فیدخوان تحت ویندوز یا تحت وب استفاده می‌شود.

اکثر سایت‌ها یک فید (و گاهی چند فید مجزا برای بخش‌های مختلف) دارند که شما می‌توانید این فیدها را به فیدخوان بدهید و آخرین مطالب سایت‌های مورد علاقه خود را (بدون مراجعه مستقیم شما به آن سایت‌ها) در یک مکان مشاهده کنید که قبلا اشارتی شد.

از مهم‌ترین ویژگی دنبال کردن فید سایت‌ها به جای مراجعه مستقیم، صرفه‌جویی در وقت است یعنی مثلا اگر شما به 500 وبلاگ و سایت علاقمند هستید، لازم نیست هر روز به تمام آنها سر بزنید که ببینید مطلبی اضافه کرده‌اند یا خیر. کافی است فید آنها را به فیدخوان خود اضافه کنید و هر زمان که به فیدخوان خود مراجعه کردید، می‌بینید که چندتا از این 500 تا سایت و با چه مطالبی، آپدیت شده‌اند و از این طریق کلی در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید. (برخلاف سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که اغلب مردم برای تفریح و گذران وقت از آن به عنوان جایگزین دوستی و همنشینی‌های دنیای واقعی استفاده می‌کنند و به دلیل غیرتخصصی بودن بحث‌ها و محیط، غالبا خالی از فایده علمی است)

 

مزیت فیدخوان تحت وب، بر نرم‌افزارهای فیدخوان تحت ویندوز یا تحت موبایل چیست؟

این پرسش مهمی است که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند. در نرم‌افزارهای فیدخوان، محتویات فید تمامی سایت‌های مورد علاقه شما با کمک خط اینترنت شما لود می‌شود. خب اگر شما 100 تا سایت را بخواهید از این طریق چک کنید و فید هر سایت هم 100 کیلوبایت باشد، حدود 10 مگابایت از اینترنت شما مصرف می‌شود تا فیدخوان شما بتواند به شما بگوید که چه فیدهایی آپدیت شده!
همچنین ممکن است برخی سایت‌ها به دلیل کندی شبکه و ... لااقل در آن لحظه در دسترس نباشند و لذا شما متوجه بروزرسانی آنها نمی‌شوید.
همچنین ممکن است یکی از این سایت‌ها، مطلب جدیدی را درج کرده اما قبل از اینکه شما نرم‌افزارتان را راه بیندازید! آن مطلب را (به هر دلیل) حذف کرده باشد.
و ...
در حالی که در فیدخوان تحت وب هیچ‌یک از این مشکلات نیست.

 

آیا گوگل‌ریدر تنها فیدخوان‌های وب است؟!

این سوال را این روزها ممکن است خیلی‌ها بپرسند. خصوصا کسانی که با اختلالات سایت Google در ایران مواجه شده‌اند.
سایت‌های متعددی هستند که به شما امکانی مشابه آن می‌دهند هرچند به پای گوگل‌ریدر نمی‌رسند. لیستی از این سایت‌ها را می‌توانید با یک جستجوی ساده در وب پیدا کنید.

 

من یک هاست و دامنه شخصی دارم. آیا می‌توانم برای خودم یک فیدخوان شخصی تحت وب روی هاست و دامنه خودم داشته باشم؟

بله! به سادگی. این روزها برنامه‌های رایگان و اپن سورس (خصوصا برنامه‌های مرتبط با وب) فراوان هستند. با یک جستجوی ساده، برنامه‌های زیادی را یافتم که در بین آنها، سه برنامه زیر را پسندیدم به این دلیل که قابلیت استفاده از طریق موبایل را هم دارند یعنی صفحه وب‌شان در موبایل هم درست و خوب نمایش داده می‌شود:

نگارش: 12 سال پیش