لعن الله عمر

1. نه ربیع‌الاول بنابر نقلی، روز مرگ یک انسان ظالم است.
حالا مهم نیست که در واقعیت این مرگ در 9 ربیع اتفاق افتاده یا تاریخی دیگر. مهم این است که یک روز در سال، بدی او را یاد کنیم و دعا کنیم که خدا او را از رحمتش دور کند. چرا؟ فایده‌اش چیه اصلا؟ بقیه مطلب رو بخونید.

2. لعنت فرستادن بر یک شخص یعنی دعا برای اینکه خدا او را از رحمتش دور کند!
- خب این چه کاریه؟ رحمت نمی‌فرستی لااقل لعنت نفرست!
- بابا یه دقیقه صبر داشته باش!

3. یکی از فروع دین مهم ما شیعیان تبرّی است. تبرّی یعنی «اظهار» بیزاری از دشمنان پیامبر و خاندان او.
- خب معلومه من از عمر بیزارم با اون ظلم‌ها و بلکه جنایت‌های بزرگ و غیرقابل انکارش.
- د نشد! اظهارش هم مهمه. هم در خودت اثر روحی داره و هم در دیگران اثرات زیادی داره. الکی نیست که یکی از 10 فروع دین شده همین تبرّی.
گاهی سکوت در مقابل ظلم به معنای تائید اون ظلم برداشت میشه.
همچنین گاهی سکوت در مقابل یک ظلم باعث میشه که نفهمن اون ظالم چقدر منحرف بوده و باعث انحراف افراد بیشتری بشه کما اینکه در سال‌های اخیر که به بهانه وحدت بسیاری از تبری‌ها و دعای به دوری از رحمت الهی (لعن) ها خفه شده، شاهد هستیم که بعضیا وقتی می‌شنون که همین جناب عمَر چه غلطایی کرده متعجب میشن چون عدم ابراز بیزاری و بیان نشدن جنایات اون فرد، باعث شده که خیلیا فکر کنن ایشون هم جزو معصومین هستند!

4. در قرآن صراحتا گفته شده که خدا بعضیا رو لعن (از رحمتش دور) می‌کنه. مثل کسانی که پیامبر رو اذیت کردن (احزاب57) یا کسانی که ظالم بودن (هود18) و ...
همچنین گفته شده که بعضیا هستن که هم خدا و هم لعنت کنندگان لعنشون می‌کنن (بقره159)
پیامبر نازنین ما هم با اون اخلاق ستودنی، در زندگی‌شون بعضیا رو لعن کردند. مثلا لشگر اسامه رو تجهیز کردند و فرمودند «لعن الله من تخلف عنه» خدا تخلف کننده از این لشکر (از جمله همین جناب عمَر) رو لعنت کنه.
وقتی خدا و انسان‌های اسوه‌ای مثل پیامبر اهل لعن ظالمین و دشمنان خاص بودند، دیگه مشخصه اشتباه اونا که میگن لعن نمی‌کنیم و میخوان از پیامبر هم مسلمون‌تر و بااخلاق‌تر باشن!

5. ممکن است بعضی‌ها (مثل فضل‌الله که سال گذشته فوت کرد) و چهره‌های سیاسی دیگر، نظرشان در مورد لعن متفاوت با اکثر مراجع باشد (مثلا یکی معتقد بود که در دین لعن نداریم!). خب نظر این آقایان برای مقلدین خودشان محترم. اما همانطور که در احادیث و ادعیه (مانند زیارت عاشوراء) می‌بینیم، ابراز بیزاری از دشمنان پیامبر و خاندانش جزئی جدانشدنی از دین است و همانطور که در سایت آیت‌الله وحید هم می‌توانید ببینید، محتویات زیارت عاشورا (از جمله لعن فراوان به قاتلین سیدالشهداء  و مسببان اصلی آن از جمله همین جناب ابوبکر و عمر) جزو مسلمات دین در نزد اکثر فقهای شیعه است و قابل انکار نیست.

6. ممکنه بگید که باشه لعنشون می‌کنیم. چون مسلمونای بدی بودن!
چشماتون رو ببندید و سعی کنید تصور کنید که یه مسلمان! (هرچقدر هم بد و پست‌فطرت باشه) ممکنه بیاد و با خونه دختر پیغمبرش و بچش اون کار رو بکنه؟ (+ و +) اصلا در تصورتون می‌گنجه که چنین کسی مسلمون باشه؟
مطلب رو با حدیثی زیبا به نقل از اینجا تمام می‌کنم که کتاب شریف کافی از امام صادق علیه‌السلام ذکر کرده؛

خداوند در روز قیامت با سه گروه سخن نگوید و تطهیرشان نکند، و برایشان عذابی پر درد باشد:

1. آن کس که بناحق ادعاى امامت کرد.
2. آن که امام بر حق را انکار کرد.
3. هر که گمان می‌کرد که آن دو نفر، از اسلام بهره‏‌اى برده‌اند

نگارش: 12 سال پیش