افزایش قیمت سکه = افزایش ازدواج موقت!

خب همانطور که حتما در رسانه‌ها دیده‌اید؛ امروز قیمت هر سکه از مرز یک میلیون تومان گذشت.

تا پیش از این که قیمت سکه یک سوم این مقدار بود، بالابودن مهریه یکی از موانع مهم ازدواج بود و چه بسیار ازدواج‌هایی که فقط به خاطر همین جناب سکه‌ انجام نمی‌شد. (خود بنده چند مورد سراغ داشتم. اینم یه مورد جدید)

قبلا برخی جوانان با جمله «مهریه را کی داده و کی گرفته» خام می‌شدند اما با بالا رفتن نرخ طلاق و افزایش اخبار گرفتاران مهریه در رسانه‌ها و حتی دنیای واقعی اطراف جوانان؛ خیالی بودن این جمله ملموس‌تر شد و اکنون اگر کسی بخواهد عاقلانه زندگی کند، زیر چنین باری نمی‌رود.

از سویی دیگر غالب نسوان ما هم که چشم و هم چشمی برایشان مقدم بر بسیاری چیزهاست، حاضر به پذیرفتن عدد کمتر از 500 و 1000 نیستند! در حالی که قیمت 100 سکه الآن برابر قیمت 400 سکه دو سال پیش است! (بهمن 88 قیمت سکه حدود 250 بود).

با توجه به توضیحات فوق واضح است که افزایش قیمت سکه اثر چشم‌گیری در کاهش ازدواج خواهد گذاشت و با توجه به اینکه نیاز طبیعی افراد با توجه به افزایش قیمت سکه کم نمی‌شود(!) لذا پیش‌بینی می‌شود نرخ روابط غیر از ازدواج دائم (در حالت خوش‌بینانه: ازدواج موقت) در جامعه افزایش یابد.

___________________________________
پی‌نوشت: یکی از دوستانی که در سفر پیاده کربلا با ما همسفر بود و در آستانه ازدواج است، از قصد جدی‌اش برای گرفتن زن از شهر نجف سخن می‌گفت!
او که 4 ماه است برای کار و زندگی از ایران رفته و ساکن آنجا شده، می‌گفت: مهریه دختران در اینجا 2 ~ 4 میلیون دینار است و اگر طرف از خانواده اعیان باشد؛ به ده میلیون دینار میرسد. (حدود 15 میلیون تومان ما)
پی‌نوشت2: 2 روز بعد درج مطلب فوق دیدم که دو روز بعد از این تحلیل بنده! یک استاد دانشگاه هم عینا همین تحلیل را آورده و گفته که افزایش قیمت سکه باعث افزایش ازدواج موقت می‌شود اما گفته که افزایش ازدواج موقت باعث بحران می‌شود! غافل از اینکه برعکس است.
پی‌نوشت3: 4 روز بعد درج مطلب فوق دیدم که یک روان‌شناس هم عینا همین حرف رو زده در اینجا.

نگارش: 12 سال پیش