طریق الجنه

مشاهده تصویر

مشاهده تصویر

بحمدالله امسال هم مثل سال گذشته توفیق شد و در پیاده‌روی به سمت کربلا به مناسبت اربعین حضور داشتم. همانطور که مشهود بود و آمارهای مسئولین هم تائید می‌کرد، تعداد زائرین کربلا در سال جاری (مجموع ایام منتهی به اربعین) بیشتر از پارسال و حدود 20 میلیون برآورد شده بود.

در این پیاده‌روی عظیم پرچم کشورهای مختلف از جمله بحرین و افغانستان و ترکیه و ... دیده می‌شد و اما تنها گروهی که از ایران به صورت منسجم در این پیاده روی دیده می‌شد، هیئت شباب امیرالمومنین از شهر قم بود که بیش از 2000 نفر را برای این پیاده روی آورده بود.

هزینه‌ای که مردم عراق برای نذورات این ایام می‌دهند، بسیار شگفت‌انگیز است. شنیده‌ام که بسیاری از کسبه عراقی صندوقی برای جمع‌آوری هزینه‌های اربعین درنظر می‌گیرند و در طول سال پول جمع می‌کنند تا بتوانند در اربعین هر سال خدمتی ولو کوچک به زوار سیدالشهداء انجام دهند. یکی از آشنایان برای دو سه روز آب دادن به زوار حدود 7 میلیون تومان خرج کرده بود و هزینه دادن چای را حداقل 20 میلیون تومان عنوان می‌کردند.

مشاهده تصویر

این پیاده‌روی مظهری از اخلاص مردم بود. هم پیاده‌روها و هم میزبانانی که از مال و جان خود مایه می‌گذاشتند و علاوه بر پذیرایی در تمام مسیر، در استراحتگاه‌های بین راه از هیچ چیز دریغ نمی‌کردند؛ از شستن جوراب زائران گرفته تا ماساژهای یک ساعتی پاهای زوار.

یک کویتی نقل می‌کرد که 25000 دینار (حدود 35 هزار تومان) از جیبم درآوردم و به یک بچه 10 ساله گفتم این پول را به تو میدهم، برگرد برو خونه و شهر خودتون. بچه قبول نکرد. گفتم 50 تا! گفت نه! همینطور بالا رفتم تا رسیدم به 1 میلیون دینار!! بچه گفت نه و از من دور شد.

به دلیل کسالتی که دارم، خیلی نمی‌توانم بنویسم اما تجربه این سفر به همه علاقمندان به آن حضرت توصیه می‌کنم.

مشاهده تصویر

نگارش: 12 سال پیش