تفاوت علیرضای وبلاگی با علیرضای واقعی!

بارها و بارها، هم از زبان آقایان و هم از زبان خانم‌هایی که ابتدا مرا از روی نوشته‌های وبلاگم می‌شناخته‌اند و بعدا توفیق زیارتشان را پیدا کردم، شنیدم که می‌گفتند بین علیرضای وبلاگ با علیرضای واقعی خیلی تفاوت‌ها هست!

خدا می‌داند که قصدم از این مطلب، نه ذره‌ای خودستایی بلکه تصحیح تصور خوانندگانی است که فقط مرا از طریق دنیای مجازی می‌شناسند و با تصور غلطشان ممکن است برخی مطالب را به دید بدی بخوانند.

آنچه در زیر می‌آید، توصیف یک خانم از بنده است. این خانم از همان اوایل کار وبلاگ (4 سال پیش) از بنده سوالاتی شرعی، کامپیوتری و ... می‌پرسید و من با همان لحن جدی که مناسب صحبت با نامحرم است، با حداقل کلام پاسخش را می‌دادم. البته گاهی شرح حال مفصلی از زندگی خود و مشکلاتش می‌گفت و می‌خواستم جواب ندهم اما تاکید می‌کرد که من کسی را در دنیای مجازی و واقعی نمی‌شناسم که هم از نظر شرعی به بحث مسلط باشد و هم دیدش به متعه مثل شما باشد و از این حرف‌ها... و خلاصه خودم را راضی می‌کردم که پاسخش را بدهم.
این خانم پس از سال‌ها، درخواست محرمیت کوتاه با بنده را کرد و بنده هم حسب شناخت نسبتا مفصلی که از وی داشتم، صلاح را در پذیرفتن درخواستش دیدم، قبول کردم و ایشان را دیدم و مقداری با ایشان صحبت کردم.
ایشان هم در همان مدت کوتاه زیارت ایشان، بارها به تفاوت علیرضای وبلاگ با علیرضای واقعی اشاره کرد. درست مثل سایرین.
من از ایشان خواستم که تفاوت‌های موردنظرش را مکتوب کرده و برایم ارسال کند تا من در وبلاگ درج کنم که ایشان این‌گونه نوشته‌اند: [بدون دستکاری و سانسور!]

برای درخواست‌تان؛ ببینید ممکنه برداشت و شناخت هر کسی متفاوت باشه پس چه دلیلی داره بزنیدش توی وبلاگ؟

خب من کلا تصورم چیز دیگری بود ولی خب وقتی دیدمتون و زمان گذشت تصورات جای خودشون رو دادن به علیرضای واقعی و عادت کردم بهش و اون شخصیت تو ذهنم جا افتاد.

کلا تصورات ما از یک آدم مجازی ممکنه خیلی متفاوت باشه تا اون چیزی که بیرون نت هست. در مورد ظاهر که توضیح دادم چرا چیز دیگه تو ذهنم بود. از نظر هیکل فکر می‌کردم لاغرید خیلی و قد متوسط اما هم قدتون خوب بود هم لاغر نبودین!

از نظر اخلاقی هم اون علیرضا، خیلی خشک و جدی و رسمیه که فکر می‌کنی اصلا نمیشه باهاش حرف زد! البته می‌دونم که خیلیش به خاطر مسائل محرم نامحرمیه و از وبلاگ هم میشد حدس زد این آدم با محرمش اخلاق متفاوتی داره مثلا خوش اخلاقه مهربونه.

گاهی وقتام توی نت قُد به نظر میاد اما بیرونش خیلی متواضع و افتاده. ولی یه چیزی هم هست بین این دوتا که برای من فرق می‌کرد نمیدونم چطوری میشه گفتش مثلا علیرضای بیرون یک صافی و سادگی داره اما نویسنده وبلاگ به نظر پیچیده میاد یا شایدم یه جورایی پخته‌تر و بزرگانه‌تر!

بازم می‌گم هیچ کدوم این‌ها ملاک تفاوت نیست و اینکه شناخت نت و بیرونش فرق کنه یه چیز طبیعیه و مهم اینه که شخصیتی که بیرون نت دیدم ساده و بی تکلف و بی ریا بود و خیلی راحت میشد باهاش اخت گرفت و ارتباط برقرار کرد.

نگارش: 13 سال پیش