حبس حق مومن

در باب معارف دین، باسواد محسوب نمی‌شم اما همین مختصری که می‌دونم رو بعضا اینجا نوشتم. امروز هم می‌خوام درباره یه موضوعی که اون هم مثل رواج‌نداشتن متعه، یه معضل اجتماعی هست، صحبت کنم؛ حبس حق مومن!

حبس نفع مومن و مبادرت نداشتن به پس دادن قرض

«حبس حق مومن» عنوان یکی از ابواب کتب حدیثی شیعیان است که از متن احادیث اخذ شده. در احادیث این باب (مثلا الکافی 2/367) می‌خوانیم که اگر حق مومنی را به او ندهیم (در حالی که قادر به آن هستیم) فلان عذاب‌های اخروی را دارد.

یکی از حقوق مسلم مومن که موجب نوشتن این متن شد، حقوق مادی است. گاهی مومنی برای شخصی یا شرکت چندین ماه کار می‌کند اما کارفرما با بهانه‌های مختلف امروز و فردا می‌کند. مورد شایع دیگری که هست، ادای دین (پس دادن قرض) است که بسیار شایع‌تر است و در بین اطرافیان زیاد دیده شده. مثلا یکی از رفقای بنده بنام محمد که هنوز مجرد است، تعریف می‌کرد که سال‌ها قبل، دوست‌ش ازش چند میلیون تومان قرض خواسته و محمد آقا هم اون زمان پس‌اندازی داشته و داده. اما حالا بعد چندسال با وجودی که بارها به آن شخص مراجعه کرده، اما آن شخص عین خیال‌ش نیست و می‌گوید فعلا ندارم. مشابه این داستان برای همه ما پیش آمده و شایع شده.

این نوع سهل‌انگاری و بی‌خیالی در ادای حقوق واجب (و عدم تلاش ولو جزئی برای ادای آن)، نه فقط مشمول جزاهای اخروی «حبس حق مومن» است، بلکه در بسیاری از اوقات منجر به این می‌شود که فرد نیکوکار، پشت دست‌ش را داغ کند و اگر امر خیر دیگری پیش آمد، آن را انجام ندهد و در اینجا شخصی که موجب این کار شده، مشمول لعنی می‌شود که در این حدیث آمده:
لعن الله قاطعی سبیل المعروف و هو الرجل یصنع الیه المعروف فتکفره فیمنع صاحبه من ان یصنع ذلک الی غیره. (الکافی 4/33)
لعن خداوند بر کسی که راه معروف و خیر را ببندد و او مردی است که به او نیکی می‌شود و او آن را ناسپاسی می‌کند پس موجب می‌شود که نیکی‌کننده، درباره دیگری از این کار خیرش صرف‌نظر کند.

همچنین پرداخت حقوق مالی در بسیاری از اوقات، بر دیگر فرائض مقدم شمرده شده. مثلا در همه توضیح‌المسائل‌ها می‌خوانیم که «اگر وقت نماز تنگ نیست و طلبکار آمد، باید ابتدا قرض را ادا کند و سپس به نماز بپردازد.»
در کتاب احقاق الحق (19/429) مرحوم مرعشی چند روایت نقل می‌کند که امام حسین در شب/روز عاشورا فرمودند که در اصحاب صدا زده شود که «هر کس دین و قرضی بر عهده اوست، همراه ما نباشد و نجنگد»

تجربه شخص نویسنده هم می‌گوید که مکتوب کردن حق الله و حق الناس‌ها (ولو فقط موارد درشت) و داشتن نیت و برنامه و عزم برای ادای آنها و طلب استعانت از خدا در این زمینه بسیار موثر است و همانطور که در بالا گفتیم، اهمال و بی‌خیالی، مانع رسیدن به خیرهای دنیوی و عذاب‌های اخروی است.

(تصویری که همراه این پست هست، جنبه طنز دارد و الا شاید کار درستی نبوده اما بهر حال موجب شد که این مطلب را بنویسم)

84 روز پیش نگاشته شده | | 12,219 بازدید

درباره این وبلاگ

هدف اصلی این وبلاگ که در بین روزنوشته‌هایم مورد توجه بنده بوده؛ بیان مسائل نظری و خبرهای پیرامون «ازدواج موقت» است.

لازم می‌دانم اعلام کنم که نویسنده این وبلاگ هیچ فرد یا موسسه‌ای را در هیچ‌جای ایران برای یافتن همسر موقت سراغ ندارد و فعالیت همسریابی (موقت و دائم) هدف این وبلاگ نیست.

بیشتر...

برای مشاهده نسخه کوچک و مخصوص موبایل این سایت، کافی است آدرس manmote.com را در موبایل خود وارد کنید.

برای اطلاع از مطالب جدید وبلاگ، ما به شما feed (یا همان rss) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر نمی‌دانید فید چیست، اینجا را کلیک کنید

Post RSS feed

روش دیگر که مخصوص پیرمردها! میباشد، دریافت متن مطالب جدید در ایمیل شماست. بدین منظور، ایمیل خود را وارد کنید


مطالب مناسبتی

■ بهار طبیعت در زمستان غیبت (1388/1/4)
■ ژاپن قبل و بعد از سونامی، به روایت گوگل‌ارث (1390/1/2)

برای تازه واردین

چند مطلب مهم

بخش نظرات غیر فعال است
در صورتی که فرمایش خاصی دارید، از فرم ارتباط با ما استفاده نمایید







فارغ التحصیل دانشگاه هستم و توفیق طلبگی رسمی را نداشته‌ام. در این سایت علاوه بر نوشته های روزانه در موضوعات مختلف، سعی بر این بوده که بیشتر به مطالب و اخبار مرتبط با ازدواج موقت پرداخته شود.

در زمینه احکام و روایات مربوطه علاوه بر مطالعات شخصی، از راهنمایی‌های دوستانی فاضل نیز استفاده کرده‌ام که از همه آنها تشکر می‌کنم.

باز هم لازم می‌دانم که اعلام کنم هدف هم ابلاغ صحیح مطالب مربوط به ازدواج موقت است نه ترویج عملی و رساندن افراد به هم.

اگر در زمینه این هدف می‌توانید به بنده کمک کنید یا سوالی در این باره دارید که با جستجو در مطالب وبلاگ نتوانستید پاسخ آن را پیدا کنید، می‌توانید از طریق آدرس الکترونیکی manmotecom در جیمیل با ما ارتباط برقرار کنید یا از طریق فرم زیر:

نام شریف شما

آدرس الکترونیکی (جهت دریافت پاسخ)

فرمایش شما